Přeposlat Yamaha XJR1300: Analogová mašina v digitálním světě

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Yamaha XJR1300: Analogová mašina v digitálním světě

13.03.2015 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Yamaha XJR1300 působí v dnešní ultramoderní době jako nějaký zjev a svou neotesaností a lehce vzpurnou povahou přitáhne víc pozornosti, než kdejaký ostrý superbike. Je to prostě poctivá mašina, která si na nic nehraje a svou výraznou povahu vám dá najevo hned od prvního kilometru.

Yamaha XJR1300: Analogová mašina v digitálním světě

Motor
Při koupi Yamahy XJR1300 dostanete prověřený řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 1251cc, který je chlazený vzduchem a který je, stejně jako celá tato mašina, tak trochu retro. Možná nemá tolik charakteru, jako pěstěné tříválce nebo dvouválce, ale díky minimálním vibracím a dobrém zátahu už v nízkých otáčkách se jedná o velmi příjemnou pohonnou jednotku pro každodenní používání. Nejvyšší výkon tohoto motoru je slušných 98 koní při 8000 ot/min a maxima točivého momentu, 108 Nm, dosahuje při 6000 ot/min. Nízko položený točivý moment dává tušit, že nemá moc smysl hnát motor do závratných otáček a opravdu to není vůbec nutné, nicméně samotný motor s tím problémy nemá a klidně se nechá potočit až do červeného pole. Zátah je pak opravdu plynulý napříč celým spektrem otáček a slušná je také odezva na přidání plynu. Převodovka je přesná a má pět převodových stupňů, takže při vyšších rychlostech točí motor na pětku trochu víc, než by bylo nutné. Veskrze je to ale povedená převodovka, která se k celkovému stylu této mašiny výborně hodí. Maximální rychlost tohoto motocyklu je 224 km/h.

Yamaha XJR1300: Analogová mašina v digitálním světě

Jízda a ovladatelnost
Jízdní vlastnosti pokračují na vlně retra a Yamaha XJR1300 je na hony vzdálená dnešním ostrým naháčům a superbikům. To ale samozřejmě vůbec nevadí a klidnou povahu této mašiny určitě ocení většina zájemců. Jedná se o pořádný kus železa a s hmotností 240 kg není úplně jednoduché cvičit tak, jak byste si představovali, ale jízda je naštěstí docela čitelná a nezáludná, takže žádné velké praní se s hmotností na řadu ani nepřijde. Díky vyšší hmotnosti je stabilita jízdy ukázková a i na ne úplně kvalitním povrchu připomíná Yamaha XJR1300 létající koberec, který se bez problémů přes všechno přenese. Problémy samozřejmě nebudou dělat ani ostřejší zatáčky, ale není to teritorium, ve kterém by se tento motocykl cítil jako doma a zkrátka pro to není úplně stvořený. Brzdy jsou dostatečně výkonné a odvádějí svou práci na jedničku, přičemž se dobře dávkují a nevadnou ani při náročnějším používání. Rozměry brzdných kotoučů jsou 2 x 298 mm vpředu, 267 mm vzadu a do předních kotoučů se zakusují čtyřpístkové třmeny, zatímco do zadního jednopístkový.

Yamaha XJR1300: Analogová mašina v digitálním světě

Výbava
Výbava je naprosto dostatečná a dostanete jen to nezbytně nutné a to, co se ke stylu této mašiny hodí. Skvělé je hlavně mohutné a pohodlné sedlo, do kterého zapadnete na první dobrou, a i když nenabídne oporu jako dnešní moderní sedla, je vskutku radost se v něm uvelebit. Sedlo je uloženo ve výšce 829 mm a nádrž (tentokrát plastová) pojme 14.5 litru paliva. To je proti předchozím verzím takřka o 7 litrů méně a na celkovém dojezdu je to samozřejmě poznat. Motor sice disponuje přímým vstřikem paliva a je tak relativně moderní, ale pořád se musí tahat s vysokou hmotností a jeho spotřeba je tak vcelku vysoká (a dojezd na plné natankování pak veskrze průměrný). Palubní deska je perfektní a příjemně jednoduchá, což se podepsalo hlavně na dobré přehlednosti a čitelnosti. Skládá se ze dvou analogových budíků, mezi kterými je uložený malý displej (ten ale zobrazuje pouze stav nádrže a čas) a samozřejmě nechybí ani informační diody. Rozměry pneumatik jsou 120/70 x 17 vpředu, 180/55 x 17 a v základu dostanete pneumatiky Dunlop D252.

Yamaha XJR1300: Analogová mašina v digitálním světě

Kvalita a spolehlivost
V tomto ohledu si pravdu není na co stěžovat a hned po prvních minutách bude každému jasné, že má tu čest s poctivou a neošizenou mašinou, na které si dal výrobce opravdu záležet. Je to dáno jednak vyšší hmotností a jednak tím, že si dala Yamaha záležet i na těch nejmenších detailech, které celkový dojem velmi posilují. Vrstva laku je dostatečně silná a mašina je vybavena kvalitními značkovými komponenty, takže by měla při správné údržbě něco vydržet. Velkou pochvalu si Yamaha zaslouží za retro kabátek a celkový pocit, který tento motocykl vyvolává všude, kde se ukáže.

Yamaha XJR1300: Analogová mašina v digitálním světě

Verdikt
Yamaha XJR1300 působí v dnešní ultramoderní době jako nějaký zjev a svou neotesaností a lehce vzpurnou povahou přitáhne víc pozornosti, než kdejaký ostrý superbike. Je to prostě poctivá mašina, která si na nic nehraje a svou výraznou povahu vám dá najevo hned od prvního kilometru. Povedený čtyřválcový motor nabídne více než dostatečný výkon, příjemný zátah už z nízkých otáček a také příkladně klidný a vyrovnaný běh. Výkon roste lineárně napříč celým otáčkoměrem a odezva na přidání plynu je docela rychlá. Jízdní vlastnosti jsou velmi staromódní, ale to samozřejmě vůbec ničemu nevadí a je to právě ona retro aura, která dělá z Yamahy XJR1300 tak výjimečnou mašinu. Výbav je pouze základní, ale nic jiného ani potřebovat nebudete a výrobce si zaslouží pochvalu i za prakticky bezchybné dílenské zpracování. Třešničkou na dortu je pak úžasný vzhled se spoustou výrazných detailů.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 1

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Yamaha XJR1300: Analogová mašina v digitálním světě


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.