Přeposlat Velká kočka: Triumph Tiger 800XC

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Velká kočka: Triumph Tiger 800XC

20.08.2012 | www.motoraj.cz | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Dávno tomu, co ve výrobním programu britský značky bylo jen jedno enduro pojmenovaný po kočkovitý šelmě... Dnes se s Tygry snad roztrhnul pytel, resp. se otevřela vrata výběhu v zoo. Všechno začalo Tigerem 1050 (což tedy není enduro ani náhodou), vloni se přidali další dva „tygříci“, tedy Tiger 800 a 800XC, a letos tu máme dokonce Tiger Explorer s motorem 1 215 ccm. Na všech těhle motorkách se dá cestovat naprosto luxusně, ovšem širší použití poskytnou pouze dvě, a sice Tiger 800XC a novinka Explorer. My jsme sáhli pro tento test po osmikile.

Velká kočka: Triumph Tiger 800XC

Silnice

Kdo nikdy nevyzkoušel tříválec, nepochopí. A kdo vyzkoušel tříválec 1050 a po něm osmistovku, nepochopí taky. Ty motory jsou si tak podobný, že si až říkám, jestli se v Hinckley nezbláznili, případně jestli marketing a vývojový oddělení neovládli Japonci s cílem destabilizovat fabriku zevnitř. Tiger 800XC je totiž tak povedenou motorkou, že směle konkuruje i silnějšímu Tigeru 1050. No, teda abych nekecal... 1050 samozřejmě uhání o něco víc a na silnici mu ani „základní“ 800 a XC už tuplem stačit nebude, ale ten rozdíl není tak markantní.

Základem úspěchu tygřích strojů je samozřejmě motor. Tříválec, jak už bylo mnohokrát řečeno, v sobě spojuje všechno dobrý z dvouválce i čtyřválce, tedy slušný spodek a nevadnoucí vršek. A ani ten v osmikile, který má 95 koní, není výjimkou. Výhodou pro všechny druhy povrchu je jeho úžasná pružnost, kdy v každý okamžik víte, co bude následovat, jak bude motor zabírat, co ještě snese, a co ne. Nelze říct, že by vám všechno odpustil, ale taky nebude číhat na vaši sebenepatrnější chybu, aby ji okamžitě zneužil a s hlasitým zlomyslným výsknutím vás vysypal ze sedla. Prostě motor je na jedničku s několika hvězdičkama. A navíc podtrženou.

Velká kočka: Triumph Tiger 800XC

Vzhled Tigeru 800 XC tedy už jedničku nezaslouží... Resp. zasloužil by, kdyby se pár let před ním neobjevilo BMW 800 GS. Mám britskou značku hodně rád, ale tady se nemůžu ubránit dojmu, že se těžce opisovalo, asi jako když se před několika desítkami let objevil Concorde a ejhle, Rusové vzápětí „vymysleli“ TU 144. A ještě byli tak drzí, že Francouze nařkli z plagiátorství. Pokud se ale od tohohle oprostíte, je 800XC hezkou motorkou s funkčním designem. Příhradový rám, povedená přední maska, dvojice blatníků, dva světlomety, pěkně tvarovaný plexi... A pro případný terénní choutky dráty vyplétaný kola. Ale zůstaňme ještě na silnici, kde se ani tahle „endurovitější“ verze neztratí.

Velká kočka: Triumph Tiger 800XC

Jako maximálku má Tiger 800 uvedených 210 km v hodině a taky se na ně dostanete. Ale je rozdíl se na ně dostat nebo se na těch dvou kilech udržet delší dobu. Tady spíš boduje základní model – XC s jedenadvacetipalcovým předním kolem, zvlášť když je nabalený bagáží, ztrácí od 170 km výš na jistotě. Nicméně ani 170 km/hod. není k zahození, takže netřeba se vyhýbat dálnicím. Ale nepočítejte s tím, že byste si to nějak užili, palubka je sice hezká, ale dlouho vás rozptylovat nebude (obsahuje v zásadě jen základní údaje, žádný bůhvíjaký výpočty nečekejte a na rádio rovnou zapomeňte), a před větrem vás chrání pouze plexi a blastry na řidítkách. Pokud začne pršet, zůstanete v suchu... Teda jen v případě, že zastavíte někde pod mostem, jestli pojedete dál, není vám pomoci a zmoknete. Takže jako u většiny motorek bych chápal dálnici jen jako poslední možnost.

Na ostatních silnicích je to jiná. Výkonu máte dost, podvozek drží krásně (přestože se dá nastavit pouze zadní monoshock, přední vidlice Showa stavitelná není), krouťák 79 Nm vás bude katapultovat z každý zatáčky, a pokud to přepísknete, pomůžou vám dva plovoucí kotouče a dvoupístkový Nissiny na předku plus jednopístek na zadku. Případně si můžete pořídit navíc i ABS.

Jízdní pozice v kombinaci s pohodlným sedlem vás taky nebude nijak limitovat a tak můžete denně polykat stovky kilometrů bez toho, abyste po návratu z dovolený nepřipadali jak Němci po výprasku u Stalingradu a nemuseli si zjišťovat, jaký jsou dnes ceny za měsíční pobyt v lázních.

Velká kočka: Triumph Tiger 800XC

Lehký terén

Jedenadvacítka, která vás trochu omezuje na dálnici, je samozřejmě v terénu naopak přínosem, tedy pokud máte vhodný pneumatiky. Dá se vlastně říct, že pokud vám totálně nehráblo a není vaším cílem pouze brouzdání po vrcholcích Karpat v touze skamarádit se s co největším počtem medvědů, nebudete nijak omezováni. Výhodou proti starším modelům Tigeru je u toho současnýho nízko položený těžiště, a ani zdvihy nejsou nijak špatný, délka pružení předku je 220 mm, vzadu 215 mm. Pokud se budete chystat na dovolenou, kde předpokládáte nějaký vážnější skotačení mimo asfalt, asi bych být vámi přikoupil padací rámy, přeci jen je zde dost věcí na rozbití, pokud by vám Tiger v terénu hapal.

Velká kočka: Triumph Tiger 800XC

Jízda ve dvou

Ani s pasažérem neztrácí Tiger nic ze svých výborných vlastností a výkonu je dost na to, abyste se nevlekli jak na funuse. Spotřeba, která se i při jízdě sólo pohybuje okolo šesti litrů na sto, nestoupá ani ve dvou, takže devatenáctilitrová nádrž vás nebude nutit zastavit pokaždý, sotva si začnete jízdu užívat. Příslušenství vhodný pro cestování nabízí značkový katalog celou řadu, můžete si pořídit sadu kufrů o celkovym objemu 62 litrů, topcase 35 litrů (a na něj opěrku pro spolujezdce), padací rámy, mlhovky, vyhřívaný hefty, gelový nebo snížený sedlo, prodloužení předního blatníku, ochrannou mřížku před světlomety, zásuvku na 12 voltů, stavitelný páčky, šucplech pod motor atd. A bohužel i centrální stojan, který potřebujete, ať jezdíte v terénu, nebo ne, je pouze jako příplatkový příslušenství.

Velká kočka: Triumph Tiger 800XC

Triumph to evidentně s všestrannými cestovními motorkami myslí vážně a těžko najdete něco, co byste Tigeru 800XC vytkli. Samozřejmě v případě, že se chcete občas projet mimo asfalt – pokud ne, asi vám bude víc vyhovovat silniční Tiger 800. Anebo rovnou 1050, ale to už je úplně jiná pohádka. V každym případě nevím o nikom, kdo by nebyl z tohohle osmikila nadšený. Snad jen zapřísáhlí zastánci BMW melou pod fousy něco o kopírování... Ale pro nás ostatní je důležitý, jestli 800XC funguje, jak má. A to funguje – stoprocentně.

+ charakter motoru, těžiště, jízdní vlastnosti

- ochrana proti povětrnostním vlivům

Více informací na www.motoraj.cz.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Velká kočka: Triumph Tiger 800XC


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.