BMW


Přeposlat Dakarův mladší brácha -Nuda na dálnici, zábava všude jinde: BMW G 650 GS Sertao

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Dakarův mladší brácha -Nuda na dálnici, zábava všude jinde: BMW G 650 GS Sertao

20.08.2012 | www.motoraj.cz | Komentářů: 0 |

Když jsem si v Inveltu v pražských Stodůlkách přebíral Sertao, asi se mi ve tváři objevily viditelné rozpaky. Proč testovat BMW 650 Dakar, přemalovaný do jiných barev? Ale nabídka tu byla a tak jsem ji využil. Nakonec proč nezkusit, jestli se kromě barev na plastech a lehkého face-liftu nezměnilo i něco jiného? To, co je na první pohled skryto?

Dakarův mladší brácha -Nuda na dálnici, zábava všude jinde: BMW G 650 GS Sertao

Při první, zběžné obhlídce motorky se můj pohled zastavil na několika věcech. Komponenty na řídítkách jsou uchyceny na ocelových plechách a působí velmi laciným dojmem. Že by už šetřilo i BMW? Spojka je lanková, což se dá skousnout, ale u motocyklu, jehož pořizovací cena v základu a dané kategorii je nad 200 000 Kč, se taková věc kouše přeci jen těžko. V základu není ABS. A štítek je tak nizoučký, že jsem opravdu zvědav, co se mnou udělá jízda po dálnici. Tolik první dojmy.

Po zapnutí klíčku se rozsvítí kontrolky a ručička tachometru projede svou dráhu k dorazu a zpět, asi aby nám bylo jasné, že to umí a nebude se flákat někde uprostřed. Kontrolky v pravé části nás informují o činnosti blinkrů, rezervě paliva, zařazeném neutrálu, zapnutém ABS, tlaku oleje a dálkových světlech. Vlevo od tachometru je digitální displej se segmentovým otáčkoměrem a tripmasterem, jehož přepínání mezi dvěma tripy se děje tlačítkem přímo pod displejem. V levé části plastové masky je vypínač varovných blinkrů a přepínač dvoustupňového vyhřívání rukojetí. Vyhřívání je opět za příplatek. Umístění přepínače mi přijde podivné, ale uvidíme, jak se s ním vypořádám za jízdy.

Dakarův mladší brácha -Nuda na dálnici, zábava všude jinde: BMW G 650 GS Sertao

Zoufalství

Po nastartování se z výfuku, jak už je dnes zvykem, line instantní utlumený zvuk. ABS nechávám zapnuté a vydávám se ze Stodůlek k dálnici. Při řazení jedničky je nutno řadičku pořádně přidržet, z převodovky se ozve jasné klapnutí a můžeme jet. Za chvíli jsem již na dálnici a tak můžu vyzkoušet, co motorka dovede, a co už ne. Při rychlosti do 100 kilometrů se i v otevřené přilbě dá jet slušně a vítr v uších je příjemný. To, co se děje při rychlosti vyšší, už tolik příjemné není, a nad 140 kilometrů už je to vyloženě opruz. Standardně montovaný štítek není schopen odfiltrovat vůbec nic a tak se jezdec potýká s poryvy větru a tlakovými nárazy od předjížděných kamionů. Navíc se motorka ve vyšší rychlosti vlní jako had a nevím, jestli to přičíst silnému větru, nebo přední jedenadvacítce, případně kombinaci obojího. Motor do 140 kilometrů je schopen tahu, nad 140 se už ručička tachometru jenom pomalu sune, aby se zastavila někde kolem 160 kilometrů a tam definitivně zamrzla. Takže valím po dálnici kolem 130–140 kilometrů v hodině a někde v okolí Velkého Meziříčí přemýšlím o tom, jestli motorku hodím do škarpy a uteču, nebo to vydržím až do Brodku u Prostějova, kam mám dorazit. Nakonec vítězí zodpovědnost a druhá varianta a jedu dál. Protože není žádné veliké teplo, pokouším se při rychlosti kolem 120 zapnout vyhřívání rukojetí, což se mi daří, ale že by to bylo něco, co bych chtěl dělat víckrát, to fakt ne. Přepínač není zkrátka umístěný vůbec dobře. Další věc, která mi vadí, je nemožnost čtení otáčkoměru. Čísla a segmenty ukazující otáčky jsou tak malé, že zbytečně na dlouhou dobu odvádí pozornost od aktuálního dění na silnici. Před Brnem se rozsvěcí kontrolka stavu paliva a na tripu automaticky naskakuje mód, ukazující, kolik je od rozsvícení kontrolky ujeto kilometrů. To se mi líbí, to se Němcům povedlo. Stavím u pumpy a docvakávám nádrž po hrdlo. Jednoduchým výpočtem zjišťuji, že při jízdě v jednom, po dálnici a rychlostí 140 za hodinu si motorka vezme poctivých 5,5 litru.

Dakarův mladší brácha -Nuda na dálnici, zábava všude jinde: BMW G 650 GS Sertao

Euforie

Po 250 kilometrech jsem rád, že je highway za mnou, a jedu do terénu. Na dálniční rychlejší přesuny, třeba na dovolenou, bych tuhle motorku nechtěl. Tedy ne pro rychlosti, kterými bych se mínil přesouvat. Ani se mi nechce po martyriu absolvovaném na „rychlém asfaltu“ dál pokračovat v testu, ale jsem donucen, takže za řídítka a jedeme. Vypínám po nastartování ABS a po několika stovkách metrů začínám Sertau odpouštět to, čím se provinilo na D1. Motor je dobře zpřevodovaný, se spojkou se dobře pracuje a tak i na silničních gumách je Sertao schopno jezdit i prudší sjezdy, výjezdy a rolety. Pokouším se ho dostat i do vzduchu, jestli tlumiče, které působí velice subtilně a zdají se mi poddimenzované, poberou vše, co se po nich žádá.

Kupodivu se tak děje a teprve úmyslný dopad na přední kolo je donutí lehce cvaknout na dorazy. Po přitvrzení zadního tlumiče se dá s motorkou opravdu jezdit v terénu docela ostře a po přezutí na špunty bych si dovedl představit, že by se s ní dala jet i nějaká ta XL rallye.  Jediným limitujícím faktorem při průjezdu zatáčkami je bachratější „nádrž“ a nemožnost  hodit si nohu podle vidle, ale motokros s tímhle strojem asi stejně nikdo jezdit nebude.

Dakarův mladší brácha -Nuda na dálnici, zábava všude jinde: BMW G 650 GS Sertao

Co bude ale určitě nutné, tak namontovat nástavce pro zvýšení řídítek. Já bych pro svou výšku (cca 180 cm) volil 35mm nástavce. S řídítky v původní výšce se totiž stroj nevodí zrovna dobře a při jízdě ve stupačkách je nutno se hrbit. Po několika hodinách ježdění v terénu dávám Certau za předvedený výkon výbornou a čeká mě zpáteční dálniční boj.

Cestou zpět jsem už v Brně byl tak rozmlácený, že jsem D1 opustil a jel domů na jih po silnicích nižší třídy. A udělal jsem dobře. To, čím mě Certao štvalo na dálnici, si částečně vyžehlilo v terénu a částečně si začalo žehlit při jízdě po okreskách a ve městech. Sertao v zatáčkách dělá, co má, pěkně do nich padá a drží stopu. Podvozek filtruje nerovnosti velice dobře a jízda je zábavná. Pružný motor přehlédne i občasnou chybu v řazení a ze semaforů také odjedete jako vítěz. Takže jsem si těch 150 kilometrů mimo dálnici užil.

Závěr? Pro mě jednoznačný. Nikdy ne s BMW G 650 GS Sertao na dálnici. Tedy ne za předpokladu, že půjde o přesun rychlostí 140 kilometrů, se standardním štítkem a v otevřené přilbě. To je sebemrskačství. Do terénu? Ano. Není to motokros ani ostré enduro, ale tak ani tato motorka koncipována nebyla. Zkušenější jezdec si s ní užije v terénu hodně zábavy. A vedlejší silnice a města? Ano! Tam tahle motorka patří. Pro to byla stvořena a ani po delší jízdě vás nebudou bolet zadní partie, sedadlo má Sertao totiž hodně dobře provedené. A pokud by pánové od BMW byli schopni dostat cenu pod 200 000 Kč v základu, kupovalo by se jistě o mnoho lépe...

Dakarův mladší brácha -Nuda na dálnici, zábava všude jinde: BMW G 650 GS Sertao

Motor

Sertao pohání jednoválcový motor o obsahu 652 centimetrů kubických, chlazený kapalinou, osazený dvěma vačkovými hřídeli v hlavě motoru. O zapalování směsi se starají dvě svíčky a směs jim dodává vstřikování. Nejvyšší výkon dává motor při 6 500 otáčkách, a to rovných 48 koní. Nejvyšší krouticí moment je k dispozici v 5 000 otáčkách a má hodnotu 60 Nm. O přenos síly se stará pětistupňová převodovka.

Dakarův mladší brácha -Nuda na dálnici, zábava všude jinde: BMW G 650 GS Sertao

Rám, tlumení

Rám je ocelový. Podvozek klasický, vepředu s teleskopickou vidlicí a vzadu s ocelovou kyvkou. Předek je nestavitelný, zadní tlumič lze regulovat velice dobře přístupnou plastovou hlavicí, umístěnou na pravé straně motorky. Oba tlumiče mají zdvih 210 milimetrů, což by pro jízdu v terénu mělo být dostačující.

Dakarův mladší brácha -Nuda na dálnici, zábava všude jinde: BMW G 650 GS Sertao

Kola, brzdy, nádrž

Sertao je osazeno vepředu jedenadvacetipalcovým kolem a vzadu opět klasickou sedmnáctkou, obě s drátovými výplety. O zastavení se starají kotoučové brzdy s průměrem kotouče 300 milimetrů vepředu a dvoupístkovým plovoucím třmenem a 240 milimetrů vzadu s jednopístkem. Na testované motorce bylo ABS, které je vypínatelné. Sedadlo je ve výšce 860 mm ve standardu, 900 milimetrů se speciálním kitem.

Nádrž má obsah 14 litrů a je umístěna pod sedlem. Spotřebu udává výrobce na hodnotách 3,2 litru na 100 km při rychlosti 90 km/h a 4,3 litru na 100 km při 120 km/h.

Maximální rychlost by měla atakovat 170 kilometrů za hodinu.

+ jízda v terénu, ovladatelnost, hmotnost

- jízda po dálnici

Více informací na www.motoraj.cz.

 

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 1

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Dakarův mladší brácha -Nuda na dálnici, zábava všude jinde: BMW G 650 GS Sertao


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.