Přeposlat Okruhová stíhačka: DUCATI 1098 R

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Okruhová stíhačka: DUCATI 1098 R

17.08.2012 | www.motoraj.cz | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Závodní stroje jsou kapitolou samy pro sebe. Nemyslím speciály MotoGP nebo WSBK, to už je vůbec jiná liga, ale i pokud se budeme bavit o amatérském závodění, najdete v boxech opravdu rozmanitou nabídku – někdo jen sundá kufry a zrcátka, přelepí světla a hurá na trať, druhý vymění na původním stroji snad úplně všechno a v podstatě vznikne nová motorka.

Okruhová stíhačka: DUCATI 1098 R

Výše popsané „úpravy“ jsou ale víceméně extrémem, takže nás zajímaly spíš ty nejběžnější, tedy ty, ke kterým amatérští závodníci přistupují nejčastěji. A tak jsme požádali Roberta Papežíka, jestli by nám půjčil svou Ducati 1098R (ano, správně, tu, kterou jste mohli vidět při závodech CEC), abychom si ji takříkajíc na vlastní ruce vyzkoušeli a posoudili, jak moc – nebo málo – se tuning na konkrétním stroji projevil. No a pak už jen stačilo posadit do sedla Indiho a vypustit ho na trať mosteckého autodromu…

Ducati 1198 pro mě není žádnou novinkou, protože to není tak dlouho, co jsem měl tu čest s touhle krásnou Italkou prožít celý jeden den na cestách i na motodromu – a jak známo, Ducati 1098R disponuje stejným motorem, tedy právě o objemu 1198,4 ccm. A tak jsem byl moc zvědavý, jak to bude fungovat, když se někdo rozhodne na téhle kočce závodit a provede na ní pár změn.

Okruhová stíhačka: DUCATI 1098 R

Ducati Roberta Papežíka, kterou jsem měl možnost na pár kol vyzkoušet v Mostě na okruhu, zaujme už na první pohled: krásné a zároveň i funkční karbonové doplňky, které mají bezesporu vliv na váhu a jsou pevnější, no a co si budeme povídat… každé to kilíčko, které se dá na motorce shodit, se hodí a ten, kdo má zálusk na dobré výsledky v závodech a taky pár tisícovek navíc, se rád probere katalogem závodních doplňků v Ducati sortimentu.

Okruhová stíhačka: DUCATI 1098 R

Karbonové kapoty a karbonová nádrž zvětšená na 24 litrů taky neujde pozornosti a lehce mění vzhled stroje. Díky takové nádrži se samozřejmě zvětší dojezd motocyklu, což je záležitost, do které se vyplatí investovat právě pro endurance závody a mně osobně by se hodila třeba právě na Tourist Trophy Isle Of Man, kde jsem jeden závod nedojel zrovna kvůli benzinu… Robert se pravidelně účastní CEC a díky větší nádrži si může dovolit být na trati déle než hodinu, a to už může ovlivnit výsledek jeho týmu v závodu. Je ovšem potřeba, aby si každý takovou úpravu rozmyslel, tedy zda ji využije, protože drobnější jezdec (jako třeba já) se musí větší nádrži přizpůsobit a plná nádrž také lehce mění těžiště motocyklu. Pro zkušenější piloty z motodromů to ale bude otázka pár tréninků.

Okruhová stíhačka: DUCATI 1098 R

Zajímalo mě, co vše mi ještě tahle motorka na okruhu nabídne, a jak jsem se od Roberta dozvěděl, bydlí v ní antihopingová spojka od STM, rychlořazení pro pohodlnou volbu rychlostních stupňů, tlumič řízení a podvozek je ocejchován jmenovkou Öhlins. Kompletní výfuková soustava Termignoni se svody 70 mm dotváří celkový dojem téhle Ducati na jedničku a 180 koníků na zadním kole si za pár okamžiků vyzkouším. Motor samotný je bez úprav, ale řídicí jednotka je Ducati Superstock (vloni s ní jel v seriálu světových stocků Xaver Simeon) a já jen doufám, že to nebude až takové peklo.

Navlékám se do kombinézy a potřebné výstroje a usedám za řídítka. Počasí už je opravdu podzimní, ale déšť se nám naštěstí těsně vyhnul. Na motorce jsou obuty Dunlopy, na které sice nejsem zvyklý, ale honit časy stejně nebudu. Otočím startérem a v boxech se rozezní typický Dukní zvuk, podpořený ještě závodní koncovkou výfuku. Chrastění suché spojky se mi líbí čím dál víc. V přístrojovce se téměř nevyznám, a tak jsem v té změti číslic a kontrolek trochu ztracenej a na pomoc si volám pana domácího a ptám se na význam všech těch světýlek. Po několika minutách, kdy jsem se dověděl, že tahle Ducati má kontrolku snad na všechno, si nastavuji počítač kol a měřič času na kolo. Na větší nastavování to nevypadá, podvozek nechávám tak, jak je, protože to bych strávil víc času v depu než na trati. Nastavuji si jen tlumič řízení do polohy, která mi vyhovuje, a vyrážím vstříc mosteckému asfaltu. Prvních pět kol jedu hodně opatrně, kdy zahřívám gumy a řeším, co s nádrží, když je tak velká a nedává mi moc prostoru k pohybu v náklonu. Netrvá to ale dlouho a na nádrži už ležím a zkouším, kam až to půjde naklopit, a zároveň se snažím to nepřehnat. Po pár podklouznutích gum dávám ještě pár kol na zahřátí a mezitím si podrobně prohlížím budíky a sleduju otáčky, ve kterých motor pracuje nejlépe. Není pro mě překvapením, že nejlepšího výkonu se dosáhne v první polovině digitálního otáčkoměru á la MotoGP. Konečně se dostávám do pěkného tempa a zjišťuji, že zadní kolo se při brzdění ani nehne, STM pracuje, jak má, a dodává motorce (i jezdci) potřebný klid na brzdách i v momentech, kdy to přeženete s podřazováním a dáte tam místo dvojky jedničku. Rychlořazení mi naopak dodává naprostou pohodu při výjezdech ze zatáček a dovoluje mi řadit i v náklonech – motorka se jen tak lehce zavlní a vystřelí ze zatáčky jako raketa. Užívám si charakteru dvouválcového motoru do L a zároveň již plně využívám i tlumič řízení, protože se mi řídítka místy až moc zdivočele ve výjezdech třepou pod náporem výkonu, takže dotahuji o jeden stupeň do tuhosti a zkouším si pořádné nálety do první zatáčky. I když jsem několikrát špatně zařadil, Ducati to nijak nevyvádí z míry. Několik sekcí mi dává pár kol pořádně zabrat, než je projedu podle svých představ. Jízda na Ducati totiž vyžaduje úplně jiný přístup ke stylu jízdy a trvá nějaký čas, než si to člověk osvojí.

Okruhová stíhačka: DUCATI 1098 R

Po odpoledni stráveném ve společnosti Ducati 1098R s několika závodními modifikacemi jsem byl moc příjemně překvapen, ale zas tak velký rozdíl oproti sérii nepociťuji a je mi jasné, že je to dáno tím, že tahle motorka je už v sérii vcelku slušné závodní nářadí – každá úprava už pak jen vylepší její skvělé vlastnosti. Motorka krásně zatáčela, chovala se klidně při brzdění a o výkonu ani nemluvě. Toho je tam až až i bez zásahu do motoru, jen ho umět správně využít. Charakter motoru je podle mého osobitý a není to stroj pro každého. K takové motorce je třeba si najít cestu. Brzdy jsou jak z říše snů a myslím, že Brembo prostě ví „jak na to“. Antihopingová spojka je dnes už takříkajíc nutností a jezdec si aspoň občas může dovolit nějakou chybičku.

Hodně jsem si užil i to „kvrdlání“ řídítek ve výjezdech z vracáků, i když někomu by to mohlo vadit. Stejně tak mě bavilo i lehké vlnění motorky v rychlejch protahovákách.

Jooo, uměl bych si představit tuhle motorku třeba na nějakém přírodním okruhu a věřím tomu, že by si vedla hodně dobře…

Tolik tedy Michalova zkušenost. A závěr? Je to jednoduché – pokud zvolíte pro závodění stroj, který má už v základu racingové předpoklady (jako právě v případě 1098R), stačí opravdu pár úprav, abyste ukázali soupeřům záda. Tedy samozřejmě za předpokladu, že vy sami umíte jezdit a nebudete to motorce „kazit“. Pokud budete upravovat cokoliv jiného, bude to stát mnohem víc peněz… a výsledek stejně nemusí být nutně uspokojivý. Takže pokud to myslíte se závoděním vážněji, chce to už od počátku uvažovat o vhodně zaměřeném stroji. Protože tady se na univerzálnost fakt nehraje…

Okruhová stíhačka: DUCATI 1098 R

Motor

Desmo o objemu 1198 ccm, 180 koní, 134 Nm, suchá hmotnost 164 kg. Když si dáte tohle všechno dohromady, musí vám nutně vyjít, že na motoru toho moc k vylepšení není. A navíc ten točivý moment máte k dispozici už v 7750 otáčkách, takže oproti konkurenci nesporná výhoda…

Okruhová stíhačka: DUCATI 1098 R

Brzdy

Ducati používá tradičně značku Brembo a ani 1098 není výjimkou. Vepředu tak najdete dva poloplovoucí kotouče 330 mm a čtyřpístkové radiální třmeny Brembo Monoblock, vzadu 245mm kotouč a dvoupístový třmen. A jak to funguje? No skvěle, jen si musíte na prudkou reakci přední brzdy chvíli zvykat, přeci jen jde o něco, co musí zkrotit ultimativní superbike, takže se jedná o nekompromisní hryzalku.

Okruhová stíhačka: DUCATI 1098 R

Tlumení, přístroje

Na předku najdete plně stavitelnou UPD značky Öhlins, vzadu monoshock s progresivní charakteristikou téže značky, konkrétně Öhlins TTXR.

Multifunkční digitální přístrojovka je odvozená od té z MotoGP a najdete na ní rychloměr, otáčkoměr, měření kol, hodiny, teplotu vzduchu, teplotu chladicí kapaliny, napětí na baterii, denní počítadla, počítadlo rezervy paliva, upozornění na servis. Samozřejmě je možné připojení DDA.

Více informací na www.motoraj.cz.

 

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Okruhová stíhačka: DUCATI 1098 R


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.