Přeposlat Jezevčík: Harley-Davidson Sportster Superlow

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Jezevčík: Harley-Davidson Sportster Superlow

13.08.2012 | www.motoraj.cz | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Přiznám se bez mučení, že tyhle stroje můžu. Ba co víc, nejen že je můžu, já je mám dokonce rád a v žádným případě nepatřím mezi ty, kteří nad nimi ohrnují nos. Jistě, existuje spousta motorek, který jsou pohodlnější, rychlejší, ovladatelnější, lehčí… jenže jak říká Bruce Willis v Pulp Fiction – tohle není motorka, to je chopper, baby.

Jezevčík: Harley-Davidson Sportster Superlow

Jo, tahle věta je naprosto přesná. Podle internetových diskuzí by se sice mohlo zdát, že na chopperech jezdí leda důchodci, případně ti, kterým při rychlostech vyšších než 70 km v hodině naskakuje husí kůže a při kile omdlévají, ale jako téměř vždy je pravda někde jinde. Chopper, ať se vám to líbí nebo ne, je symbolem motorkářství a především individuality – žádná jiná kategorie se tolik neupravuje, žádný jiný stroj neodráží tak výrazně vkus (nebo nevkus) svýho majitele. Kdybych to měl uvést na nějakým příkladu, tak třeba supersportu se zbavíte – pokud kupujete jinou, lepší nebo silnější motorku  – s lehkým srdcem, ovšem při prodeji chopperu jako byste prodávali kus sebe. Těžko se tohle vysvětluje někomu, kdo nikdy choppera neměl, ale je to tak. A jestliže je chopper symbolem motorkářství, pak symbolem chopperů je značka Harley Davidson. A jedním z nejznámějších Harleyů je Sportster.          

Jezevčík: Harley-Davidson Sportster Superlow               

Seznámení

Pro letošní rok, teda pardon, vlastně pro rok 2011, připravila značka už bůhvíkolikátou variaci na daný téma, a tak na scénu vjíždí Sportster Superlow. Ani mně, nelingvistovi, netřeba slovníku k překladu – jasně, bude se jednat o něco hóóódně nízkýho… což teda bude zajímavý, protože přerostlýho Harýka snad ani neznám. A jestli má být tenhle extrémně nízký, zřejmě si budu připadat v jeho sedle vysoko asi jako na sáňkách.

Celkem se na testování těším, po smršti testovacích motorek letošní sezóny bude Sportster příjemným zakončením – klídek, pohoda, brumlající americký véčko, možná vytáhnu ze skříně i bundu s třásněma, v empétrojce vyštrachám něco od Motorhead nebo ZZ Top… hlavně aby vyšlo počasí. Snad nebudu zklamaný, podle toho, co jsem slyšel, jde o choppera pro začátečníky, což volně přeloženo většinou znamená rozpočtovku, která sice funguje, jak má, ale přestane po pár kilometrech bavit.

Pln podobných duchaplných úvah si jedu novinku nafasovat a první setkání mi lehce vyráží dech. Čekal jsem sportstera s nízko položeným sedlem, ovšem tohle je někde jinde. Jistě, nízký to je (okamžitě mě napadá příměr jezevčík), motor je identický jako u 883 Low, ale nádrž úpně jiná a i kola, řídítka… zvlášť teda s tou nádrží mi udělali v Milwaukee radost, klasická sportsteří se mi nelíbí ani trochu (ale jo, jasně že vím, že ke sportsteru patří, ale mně se prostě NELÍBÍ, chápete?!), a tahle je krásná – ani velká ani malá, tak akorát. Její obsah je 17 litrů, takže při průměrný spotřebě cca 5 litrů nestavíte u každý pumpy, kterou cestou potkáte. Kola jsou leštěný, ovšem s černými paprsky, motor šedý jako čaroděj Gandalf, chromu na stroji je taky přesně tolik, aby nepřipomínal vytuněný filipínský autobus, čirá optika decentního světlometu a hele – je tu jen sedlo pro jednoho! Čili žádná rodinná idylka, kdepak, tohle je stroj pro osamělý desperáty. Při obhlídce si samozřejmě nejde nevšimnout dvojice laufů po pravý straně… jsem zvědavý, jaký budou produkovat zvuk, takže šup do sedla a vyrazíme.

Jezevčík: Harley-Davidson Sportster Superlow

Na rande

Jenže abych se rozjel, musím logicky nejdřív nastartovat. Zmlsán posledními modely HD hledám nějaký vypínač, kterým pouze otočím, a tím pádem stroj připravím k zážehu, ale ono nic… jo aha, Super Low má klasickou spínačku na klíček, napravo před nádrží, na kouzelnou umělohmotnou krabičku v kapse se tady nehraje. Zmáčknu tlačítko starteru, Superlow se ochotně zaklepe a začne spokojeně mručet. Zvuk z koncovek není nijak agresivní, ale véčkový dvouválec nezapře a navíc je jasný, že se originální koncovky na většině chopperů stejně moc dlouho nehřejou, zvlášť když jsou v nabídce svůdci zářivých jmen, například Screaming Eagle nebo Supertrapp... Chci skopnout boční stojánek a přicházím na první nepříjemnost – je hodně vepředu a šmátrat po něm vyžaduje cvik, zvlášť když se musíte vyhnout daleko trčící stupačce, kterou si při tom pravděpodobně sklopíte – no a protože nemá žádnou pružinu, musíte ji vrátit sami… to mi zrovna moc praktický nepřipadá. Nicméně operace dopadla úspěšně, můžu vyjet. Klapnu jedničku, zatáhnu za plyn a Haryk vyrazí jako by ho kopnul kůň, prostě dvouválec se zátahem už od volnoběhu. Jízdní pozici nelze nic vyčítat, snad jen stupačky jsou trochu dál „od motorky“, než jsem zvyklý, takže mám spíš nohy na jejich držácích než na nich. Ovšem jinak všechno v pohodě, trojúhelník řídítka – sedlo – stupny funguje dobře. Překvapuje mě obratnost, s jakou se Superlow proplétá provozem, s choppery bývá spojená určitá tupost, ale kdepak, tady si připadám jako na nakedbiku. Řazení je, pravda, trochu tvrdší a taky neutrál nenajdu pokaždý tam, kde by měl být, ale řekl bych, že to prostě patří k věci. Příjemným bonusem je tlumení, na většině chopperů – například při jízdě po kočičích hlavách – zažijete pocit weinerschnitzelu, naklepávanýho zuřivým kuchařem, kterýmu právě přijel do hospody německý zájezd, ale v případě Superlow zůstane vaše pozadí týhle zkušenosti ušetřeno. Zásluhu na tom mají přepracovaný zadní tlumiče, který jsou o něco delší než u předchůdce.

Ovladače jsou klasika, tedy klasika HD: blinkry mají každý svůj vlastní spínač, levý na levé rukojeti, pravý (kdo by to byl řekl) na pravé. Šikovný je, že se vypínají automaticky. Přístrojovka se snad ani přístrojovkou nazvat nedá, jde o jeden analogový „budík“, ze kterýho se dozvíte, jak jedete rychle… a z vloženýho digitálního minidispleje pak kolik je hodin, jakou vzdálenost jste ujeli dnes a jakou celkově, samozřejmostí jsou základní kontrolky. Nic víc, nic míň – a co byste taky chtěli, jedná se přece o chopper. Zrcátka, přestože na první pohled velikostí spíš připomínají doplněk z dámský kabelky, odvádí svou práci dobře a těžko k nim mít výhrady i přes jejich kraťounký držáky.  

Jezevčík: Harley-Davidson Sportster Superlow

Jak už jsem psal, posez je pohodlný a těžko si budete stěžovat, že vás po pár kilometrech něco bolí. O ovladatelnosti ve městě už jsem se taky zmínil, zbývá tedy vyzkoušet, jak se nový Sportster chová na volný silnici. Jedním slovem dobře. Je jasný, že s ním těžko budete řádit jako se supersportem, hlásiče stupaček vás celkem rychle upozorní na to, že byste to s náklony neměli moc přehánět, a pokud je neposlechnete, odřete si na pravý straně koncovku výfuku. Ovšem jinak se stroj chová vzorně, dokonce až výborně na to, že na nějaký nastavování tlumení můžete směle zapomenout. K téhle jízdní pohodě přispěla další změna – vepředu najdete osmnáctipalcový kolo místo původní devatenáctky, vzadu se naopak přidávalo, ze šestnácti palců na sedmnáct, ovšem byla použita radiální nízkoprofilová pneumatika.

Ještě jsem se nezmínil o brzdách. Takže vězte, že vepředu i vzadu pro vás bude pracovat po jednom kotouči. Jistě, jeden kotouč na předku nebudí moc důvěry, ale můžu potvrdit, že bohatě stačí. Sice nejde o žádnýho vzteklýho hryzala, za páku musíte vzít trochu razantněji, ale zastaví vás bezpečně. Zadní brzda, jak je u HD zvykem, není jen do počtu, ale funguje taky velice dobře.

Harley-Davidson tenhle model prezentuje jako stroj určený především ženským a začátečníkům kvůli jeho „přátelský“ povaze. S tím může jen souhlasit, přestože musíte počítat s vyšší hmotností, holt Harleye nikdy nepatřily mezi lehký holky. Ale díky nízko položenýmu těžišti a sedlu ho zvládne v pohodě jak ten, pro nějž je posilovna místem, kterému je třeba se v zájmu vlastní bezpečnosti obloukem vyhnout, tak ten, který nemá nohy jako Adriana Sklenaříková. Ovšem se Superlow si nebudete dělat ostudu ani v případě, že už máte něco odježděno, tenhle chopper se prostě povedl, vzhledově i funkčně. A pokud vyměníte pár detailů, například boční stojan (fakt neaspiruje na titul krasavec roku) nebo držák registrační značky, kterýmu by to slušelo líp někde vedle zadního kola, než aby trčel na zadním blatníku jak plácačka na mouchy, nebude mít váš čopřík chybu. A co si budeme povídat, úpravy k téhle kategorii patří… jen bych se konkrétně u Superlow držel toho, že méně je někdy více, a nic moc bych na něj nepřidával. Protože by byla škoda, aby se pod přemírou chromovaných doplňků a bůhvíčeho ještě ztratil jeho charakter – charakter čistokrevnýho chopperu.

Jezevčík: Harley-Davidson Sportster Superlow

Motor

Pohonná jednotka pochází z notoricky známýho Sportstera a neměnilo se na ní nic – proč taky, když to funguje (jak mimo jiný dokazuje oblíbenost předchozího modelu 883 Low). Zákonitě stejný je i sekundární převod, tedy ozubeným řemenem. Na převodovce se ovšem trochu zapracovalo, takže v nižších rychlostech je Superlow o něco klidnější a ve středních otáčkách naopak reaguje svižněji. Ideální kombinace…

Tlumení a brzdy

Vepředu klasická vidlice, vzadu dva rovněž klasický tlumiče. S nastavováním si hlavu dělat nemusíte… O brzdění se vepředu postará jeden kotouč, vzadu taky jeden. Je to až moc spartánský? Možná jo, ale funguje to. 

Vzhled

Vzhledu se snad nedá vytknout vůbec nic, všechno je, kde má být a jak má být. Kapkovitá nádrž, řídítka ve tvaru parohů, vykrojený sedlo, decentní přední blatník, apartní světlomet s čirou optikou, blinkry na řídítkách, chromu akorát ta správná porce… jakoby si u HD vzali příručku „Jak se staví chopper“ a jeli podle ní.

Více informací na www.motoraj.cz.

 

 

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Jezevčík: Harley-Davidson Sportster Superlow


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.