Přeposlat Klame tělem: Suzuki GSR 750

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Klame tělem: Suzuki GSR 750

03.08.2012 | www.motoraj.cz | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Designové oddělení z Hamamatsu vdechlo novému naháči moderní ostré tvary streetfighteru. Po prvním svezení ale zjistíš, že nové GSR tak trochu klame tělem. Jeho jízdní projev lze totiž i díky utlumenému motoru označit spíše za uživatelsky příjemný, než radikální.

Klame tělem: Suzuki GSR 750

Uniforma s ostřejšími tvary

Dnešní naked biky ve střední třídě musí plnit ne jeden, ale několik zákazníkových požadavků ohledně jejich využití, bezpečnost přitom nevyjímaje. Výsledná univerzalita pak chtě nechtě halí tyhle naháče do jedné uniformy. Ta střižená novému GSR přece jen z  uniformního davu mírně vystupuje a jeho tvary si s žádným konkurentem snad vyjma pohledu zepředu nespleteš. Vzhledově nenavazuje na odkaz B-Kinga ani šestkového GSR. Výfuk se z podsedlovky přestěhoval na bok, blinkry v boční kapotáži jsou minulostí a ostré tvary zadní části vyzařují sportovní esprit. Možná až moc, sedátko spolujezdce totiž viditelně pochází ze supersportu, a výlet ve dvou proto nebude pro přítelkyni žádným velkým potěšením. Se štíhlou zadní částí nekoresponduje poměrně bachratá nádrž, která při pohledu ze sedla trochu narušuje jinak štíhlé tvary stroje. Na čem se šetřilo, aby se konkurenci cenově příliš nevzdálil? Ocelový rám, čtyřhranná kyvka, jen dvoupístkové brzdové třmeny a nenastavitelná spojková páčka s ovládáním lankem midddle class snad už charakterizují. I u Suzuki už podlehli trendu zlacených vidlic a tenhle módní prvek asi nikoho neurazí. Co musím pochválit, je snaha alespoň trochu výrazněji tvarovat zpětná zrcátka, která u konkurence někdy vypadají jako sundaná ze staré Škodovky. A ve chvalozpěvu budu pokračovat i v případě přístrojového panelu. Dnešním strojům dominuje kombinace analog/digitál a nejinak je tomu u GSR. Odečteš na něm opravdu všechny údaje, které by na nakedu mohly být, a taky tady jsou. Včetně ukazatele kvaltu, čárkového palivoměru a teploty motoru. A konečně dostala japonská nahatá motorka ty správně široký řídítka! Shrnuto, spolu s velmi dobrým zpracováním, které neruší ani levnější komponenty, a vzhledem k akceptovatelné pořizovací ceně jsem opravdu nenašel nepříjemnost, kterou bych zařadil do kategorie vyslovená pruda.

Klame tělem: Suzuki GSR 750

Evoluce staršího enginu

Předchůdce v šestkové třídě přes svoje sportovní nadání příliš úspěšný nebyl a na našich silnicích se s ním v záplavě Fazerů a Hornetů setkáš jen zřídka. Zatímco Honda se jako poslední mohykán šestistovkového objemu tvrdošíjně drží, u Suzuki už nemohli dál přihlížet objemovému nárůstu konkurentů. Tím spíše, když mají ve své stáji jako jediní supersportovní tříčtvrtku. A nový GSX-R 750 bych se nebál označit jako jednu z nejlepších novinek roku! Bohužel, GSR nedostalo inovovaný agregát téhle střely a musí se spokojit s jeho vývojově starším předchůdcem z modelu K5. A protože jsem dostal možnost testnout si obě novinky pár dní po sobě, můžu obě pohonné jednotky se shodným základem porovnat, přestože spadají každá do jiné kategorie. U staršího motoru se zmenšoval průměr sání, vačky otupilo méně ostré časování a klesl kompresní poměr. Výsledných sto šest koní na klice, které zůstaly z výživnějších sto padesáti, si dovolím označit za přátelsky naladěné stádečko. Výraznějc ožijí nad čtyřmi tisíci otáček, veškerou svou sílu odevzdají o šest tisíc toček později, ale výkonové erupce se nedočkáš. Už nad osmi tisíci jsem měl pocit, že výkonová křivka se ze strmější podoby sklápí do horizontální roviny a nad deset tisíc už je zcela plochá. U čtyřválcových naháčů v této kategorii pravda povětšinou běžné naladění, které vyhoví i méně vyježděným. Pokud to máš v hlavě srovnaný, nevidím nejmenší důvod proč nenastoupit do téhle Sůzi jako do tvého prvního velkého biku. Teď k přímému srovnání a neodpustím si malé rejpnutí. Nový motor GSX-R 750 je ódou na radost, a kdyby ho v Sůze nacpali do rámu GSR a příliš razantně ho nepřiškrtili, měli bychom tady jednoznačně nejsportovnější naháč v objemové kategorii do jednoho litru. Jak ten zpívá, to vám písnu v jeho testu a nikdy jsem přitom neměl pocit, že by se těm sto padesáti šemíkům pod pět tisíc výrazně nechtělo. Škoda, možná se dočkáme v další evoluci GSR.

Klame tělem: Suzuki GSR 750

Pro stunt se nenarodil

Jistě, můžeme diskutovat o tom, že ne každý chce na nahaté motorce lítat jako magor, ale při pohledu na podařené ostré tvary by to jeden očekával. Na zadní se mu nechce. Aspoň ne plynem, bez lankem ovládané spojky ani ránu. Co se může někomu jevit jako nevýhoda, může druhý považovat za přednost. Agresivita Géeséru chybí, jeho doménou je zkrátka plynulé zrychlení. Ne, pomalý fakt není, ale trochu výbušnosti navíc bych uvítal. U Suzuki už jsme si zvykli na přesné a lehce jdoucí skříně a novinka se hladkým řazením chlubí rovněž. Sázíš to tam jak mrkev do dolíku po kolíku. Meziplyn při podřazení vůbec nevyžaduje, ze zvyku si ho tam ale určo dávat budeš. Prásknutí z výfuku se ale nedočkáš, protože tvarově zajímavá koncovka je dle idiotských hlukových omezení utlumená až příliš. Přes nenastavitelné prvky tlumení Kayaba, které jsou naladěny na sportovnější notu, dokáže v zatáčkách na kvalitním asfaltu držet stopu bez nepříjemného kývání a působí hodně jistým dojmem. A pokud mu při průjezdu pomůžeš plynem a vysednutím, kolínko je tam jedna dvě bez toho, abys škrtnul výše umístěnou stupačkou. Jistotu v náklonu podporovalo sportovní obutí od Bridgestonů, konkrétně model BT16 Hypersport. Oaproti Hondou používaným patnáctkám u řady CB jde o level lepší gumky. V městské zástavbě se GSR cítí jako doma. Ovladatelností se řadí mezi nejlepší naháče, a přestože rychlé změny směru zvládá například osmičkový Monster líp, s klidným svědomím ho označím za urban bike. Přehledná zrcátka, vyšší pozice spolu s velkým rejdem ho přímo předurčují pro městský a příměstský provoz. Dojížděl bych na něm klidně do práce, ale jen pro to by ho samo byla škoda. Dvoupístkové třmeny vpředu můžu v klidu zhodnotit jako slušný průměr. Zápěstí ti neodrovnají, ale s nepříliš těžkým strojem si poradí a na okruh se s nimi asi moc často vydávat nebudeš. Účinek jednopístkového zadku není jen symbolický, a kdo používá toliko předek, stejně si na něj moc často nevzpomene. ABS zatím v nabídce schází.

Klame tělem: Suzuki GSR 750

Užitek jen pro jednoho

Miniaturní sedlo spolujezdce předem diskvalifikuje tenhle stroj pro dlouhé cesty ve dvou a moje drahá polovička vydechla úlevou, že jsem na společný výlet do Českého ráje zvolil víc turisticky zaměřený stroj. Přestože mě pro trip na rozhlednu na Kozákově tenhle naháč kvůli pěkným vinglům lákal víc. Můžeš namítnout, že přežít se dá ledacos. To jo, ale já bych na něm víc jak pár desítek kiláků vzadu nedal. Takže hodně trpělivou spolujezdkyni nebo do dálek raději sólo. S tankbagem, potažmo vzadu pavoukem přidělaným válcem nebo ruksakem místo mitfáry. Všechno ostatní krom znatelných vibrací ve vyšších otáčkách proti polykání kilometrů nebude. Pružný a úsporný motor, který díky delší šestce zvládá dálniční limit pod šest litrů, solidní ochrana před větrem a uvolněná, neunavující jezdecká pozice. Té na komfortu překvapivě neubírají ani výše umístěné stupačky a menším postavám vyjde vstříc nízko umístěné sedlo. Jen si raději vyber trasu s kvalitnějším asfaltem, nerovnosti tužší Kayaba nerada a podvozek na nich trochu znervózní. Téměř osmnáctilitrová nádrž, která tvarem a shodným objemem trochu připomíná tu z litrového GSX-R, by ti měla zaručit dojezd bezmála tři stovky kilometrů, což stačí na více jak dvě hodiny plynulé jízdy. Jo a k mání je v bílé, černé a testované červené. Volil bych black.

Klame tělem: Suzuki GSR 750

Rozpolcená osobnost

Skončím, jak jsem začal. Suzuki postavila kvalitně zpracovaný motocykl, který svým osobitým designem jistě osloví řadu zájemců. Agresivní look a sportovně laděné tlumení s tuhým šasi na straně jedné a měkce reagující motor se silným středem bez výrazné výkonové špičky na straně druhé. Tahle kombinace trochu zavání schizofrenií, protože jeho ostré tvary s příjemně odladěným enginem tak úplně nekorespondují. Přitom tvrdší podvozek se ostřejší jízdě nebrání. Škoda, že rozpočtáři nedovolili namontovat lehce upravenou pohonnou jednotku z nového GSX-R. Rázem by šlo o motorku s největšíma koulema v middle class, o tom nijak nepochybuj.

Klame tělem: Suzuki GSR 750

Hodnocení:

+ design

+ sportovně laděné tlumení

+ město

– streetfighter to není

Motor

Výkonový poměr půl koně na kilogram předesílá, že nepůjde o žádného trhače asfaltu. To konečně u naháče středního objemu není tak úplně účelem. Naladění tohoto čtyřválce je však až příliš měkké a kompromisní. Vychází z minulé generace GSX-R, která potřebovala k životu otáčky, a přestože se v GSR v pohodě sebere už od tří tisíc, agresivní projev ve špici od něj majitel očekávat nemůže.

Rám, tlumení

Lehké slitiny byly ze seznamu materiálů předem vyškrtnuty, důvěru dostalo levnější železo. Přesto se podařilo udržet hmotnost stroje na nízké hodnotě. Upside-down vidlice, byť nenastavitelná tomuto stroji upřena nezůstala a spolu se zadním monoshockem se vyznačují spíše tvrdší charakteristikou. Na kvalitním asfaltu velmi dobře fungující kombinace. 

Brzdy

Na pohled až příliš obyčejně vypadající dvoupístky si s nízkou hmotností stroje poradí překvapivě dobře. Taky vyvíjejí třecí síly na v průměru jednatřicet centimetrů široké kotouče, kterými vybavují výrobci výrazně silnější supersporty. Antiblokovací systém zatím není k dispozici ani na přání, ale dáváme mu, stejně jako Jirka Kodet bolševikovi v Pelíšcích, rok, maximálně dva.

Přístrojový panel

Volbu zobrazení opravdu podstatných hodnot nelze než pochválit. Červené pole u analogového otáčkoměru začíná před dvanáctkou, ale tyto z hlediska poskytovaného výkonu neefektivní otáčky moc často využívat nebudeš. Zato přehledně zobrazené informace o právě zařazené rychlosti a stavu paliva v nádrži potěší snad každého uživatele. Ti na techniku opatrnější rádi využijí možnost vizuální kontroly aktuální teploty motoru.

Více informací na www.motoraj.cz

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Klame tělem: Suzuki GSR 750


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.