Přeposlat Kupujeme motorku

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Kupujeme motorku

03.08.2012 | www.motoraj.cz | Zajímavosti | Komentářů: 0 |

Kupujete motorku? Máte ve všem jasno? Určitě? No, pro jistotu jsme pro vás připravili několik základních rad, a když jim uvěříte, výrazně snížíte pravděpodobnost toho, že se z vás stane výstavní kafka. Případně, že si koupíte stroj sice v cajku, ale s provozem náročnějším, než si můžete dovolit, nebo mašinu, která vám ani nejde pod nos.

Kupujeme motorku

1. Udělejte si výzkum

Logicky je jako první potřeba zamyslet se nad tím, jakou motorku vlastně chceme. Jak jinak než podle toho, co chceme jezdit, co se nám líbí a na co máme. Už o něco vedlejší jsou úvahy, k čemu by šla nejlíp kombinéza, ale každý je nějaký. Taky je potřeba stát nohama na zemi, a když někdo měří metr padesát, velké cestovní enduro pro něj nebude tím pravým. Za úvahu stojí udělat si představu o provozních nákladech vybrané motorky a ceně pojištění, jestli ho plánujete řešit. Po tom, co si uděláte jasno, začněte si o favoritech shánět důležité informace od kámošů, nebojte se poptat v servisech a prodejnách a na doplnění se koukněte i na internet, kde nevěřte všemu, co si přečtete.

Kupujeme motorku

2. Začněte hledat

Jak budete mít vybráno, co chcete za model, prohlídněte si inzeráty, bazary, poptejte se kámošů, jestli někdo o fajnovce na prodej neví. V případě, že žijete pro novější motorku, je možné, že ji má nějaký dealer jako předváděcí a stojí za to zapátrat i tímhle směrem.

3. Kontakt

Jak na vysněnou mašinu narazíte, zjistěte si o ní co nejvíc informací, co je to za rok, kolik má najeto (tomu se dá věřit jak kdy), kolik měla majitelů, jestli byla prodaná u nás, nebo jde o dovoz, jestli byla bouraná, garážovaná, jestli je k ní serviska atd. Kdo bude detailista, může si nechat poslat VIN kód a zjistit u nejbližšího dealera, co k danému číslu poví. Zjistit se tak dá přesné datum výroby, někdy i servisní historie a samozřejmě země původu.

Kupujeme motorku

4. Návštěva

Jestliže všechno vypadá slibně, vypravte se na seznámení na živo, a i kdybyste byli mechanik z MotoGP, vyplatí se vzít i kámoše, který se na věc bude dívat nestranně, zatímco vámi bude zmítat touha jezdit, nejlíp hned. Na prohlídku nejezděte za tmy nebo šera, na denním světle jsou stopy po čemkoliv vidět nejlíp.

5. Kdo hledá, zjistí

Když vás kupující vezme tam, kde motorka běžně parkuje, prohlídněte si zem, jestli nenajdete stopy po tom, že z motorky něco teče, a začněte zkoumat stroj. O stavu techniky a vztahu majitele, což jsou věci, které spolu souvisí, se dozvíte ze všemožných škrábanců, odřené nádrže, stavu řetězu nebo rozety. Když najdete na krajích páček, závažíček a stupaček odřeniny a lak bude netknutý, jste buď svědky zázraku, nebo mašina ležela a někdo to tají.

Kupujeme motorku

6. Zkoumání není nikdy dost

Stojí-li před vámi stroj vylepšený různými doplňky, zvažte, jestli majitel místo ladění neměl radši v úmyslu zakrýt po něčem stopy a jejich zahlazení nevyřešil nákupem druhořadých doplňků místo dražších sériových věcí. Na druhé straně jsou doplňky, které nemusíte zatracovat, protože byste si je třeba pořídili taky, a když už jsou namontované, můžete i ušetřit. Rukou přejeďte po kapotách, víkách motoru, a jestli ucítíte nerovnosti, může to znamenat, že jste právě přejeli po netovárním svaru.

Naopak běžné budou znaky provozu, jako jsou stopy po odletujících kamenech ve spodní části a vpředu za předním kolem. Nejedno překvapení mohou skrývat kryty rámu, podívejte se, jestli nejsou na kluzácích vidlic stopy po nějakém poškození, netečou gufera předních vidlic, zapněte klíček a zkontrolujte, jestli na palubce všechno svítí, a vůbec celá elektrika dělá, co má.

Kupujeme motorku

7. Podvozek

Odpružení je důležitá část, a tak byste jí měli při nákupu věnovat zvláštní péči. Předek i zadek zvlášť stlačte k zemi a pozorujte reakci tlumičů, dolů by to mělo jít snadno a zpátky by se měla vidlice nebo centrál zvedat pomaleji a plynule, jestli třeba zadek stlačíte k zemi a zpátky vystřelí jak na péru, s tlumením bude něco v nepořádku. Stav krku řízení poznáte tak, že motorku lehce roztlačíte a zabrzdíte, jestli se ozve z krku cvaknutí a ucítíte v něm vůli, může být jen nedotažený, ale spíš budou za zenitem ložiska. Taky není od věci zvednout zadní kolo do vzduchu, vzít za kyvku a zkusit s ní zahýbat, jestli nemá vůli v uložení.

7. Zážeh

Před startem si sáhněte, jestli je motor studený, když ne, tak logicky nezjistíte, jak mašina chytá za studena. Zahřátý motor může znamenat, že prodávající něco skrývá, ale taky nemusí, jestli chcete mít jistotu, řekněte do telefonu jasně předem, že chcete, aby byla mašina studená. Motor by měl chytit hned, jestli se mu do zážehu nechce, nemusí být všechno o. k. Zvuk motoru by měl být vyrovnaný, jestli v motoru klepe, rachtá nebo se rozbíhá na míň válců, případně modře kouří, super stav to nebude.

8. Zkušební jízda

Když se budete chtít na stroji projet, vžijte se do kůže prodávajícího: nechat někoho cizího jezdit na své motorce, navíc bez záruky toho, že dojde na placení, se nechce nikomu. V každém případě to bez toho nejde, tak se k půjčené mašině chovejte s citem. Podmínky projížďky se budou lišit, jestli jde o motorku, kterou berete z bazaru, od dealera nebo na inzerát, a tak nebo tak si naplánujte v sedle pár minut. Na motorku lezte až potom, kdy je zahřátá, sledujte, jestli motor plynule zabírá, jestli neklouže spojka, jestli motorka netáhne na stranu, a vyzkoušejte si i brzdy.

Kupujeme motorku

9. Smlouvání

V případě, že všechno nasvědčuje tomu, že je stroj v pořádku, je čas na to, zkusit slevu. Výhodu máte vy, protože peníze jsou ve vaší kapse, a když se vám něco nebude líbit, můžete se sebrat a jít se někam podívat další víkend. Jako první pokus zkuste srazit z prodejní ceny dvacet procent a uvidíte reakci. Slevu můžete chtít za ledacos, tady by mohlo jít něco dolů za škrábanec, ojeté gumy, řetězovku, nebo za to, že peníze vysázíte v hotovosti ještě ten den.

10. Zaplaťte

Když něco kupujete, bez placení se to neobejde a za motorku vydejte úspory až potom, co si zkontrolujete, že všechna čísla sedí a že máte sepsanou smlouvu.

Kde koupit

Bazar

V bazaru nebo u prodejce máte větší jistotu, že dojde na dodržení všech zákonem daných záruk a podmínek, ale daní za to je, že ve většině případů zaplatíte víc. U předváděcí motorky od dealera máte taky větší šanci, že motorka prodělala značkový servis a je jasná její historie.

Inzerát

Cena motorky od soukromníka může být o něco nižší než v bazaru, který si za prodej nechává provizi, ale nemusí to být vždycky pravidlem. U motorky na inzerát buďte obezřetnější s prohlídkou stavu, protože pozdějším reklamacím bude prodávající na inzerát naslouchat určitě míň než bazar.

Více na www.motoraj.cz

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Kupujeme motorku


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.