Přeposlat Španělská muška : Derbi Mulhacén 659 Café

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Španělská muška : Derbi Mulhacén 659 Café

01.08.2012 | www.motoraj.cz | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Přesun přes Prahu v MHD v plné polní, čili kůže, páteřák, helmut v podpaží, je exkluzivní záležitost, hlavně když je venku přes 20 stupňů a slunko smaží jako friťák. Partička na pětce v buse cedí hlášky typu „Miss Canaveral je jiným směrem, Armstrongu“, nebo „V kolik ti to letí, frajere“, jenže mně je to absolutně volný, páč na mě čeká bajk se španělskými muškami v nádrži a moc se na to těším.

Španělská muška : Derbi Mulhacén 659 Café

Na omak je... malá

První pohled je vždycky hodně hladový a nadržený, zvlášť když se jedná o první jarní testovačku, ale v tomhle případě je to takový zvláštní. Zaprvé jsem čekal klasického Mulhacéna a chtěl jsem Scoobovi mermomocí nacpat, že si vezmu krosový hadry, no a zadruhé je tak prťavá, že „kostlivci“ z Japanu se proti ní tváří jako sumistky. Probůh, další tříčtvrteční motorka, na které budu vypadat jako úchyl. No nic, jdem ji vomrknout. Jednoválcový buchar, který mě chce vobložit a maskuje se za logo Derbi, je odhalen a předem hlásím, že je to Yamaha XT. Kolem pak španělský svářeč omotal pár trubek a dal tím vzniknout rámu. Nutno podotknout, že mu vtip nechyběl a dost možná ani litránek Sangrie v krvi ne, protože takovou exotiku jsem ještě neviděl. Zatímco v zadní partii se na jedné straně honosí uchycení centrální tlumící jednotky (to je mimochodem naprosto v pořádku), na straně druhé se krčí hlavolam v podobě podélné roury a v ní vedoucího svodu výfuku. Říkám, čuměli jsme na to se Scoobem jak dva joudové a nebýt dlouhé cesty domů, tak jsme tam zírali do soudného dne. Naproti tomu, tam co Japonec montuje kus jeklu, Španěl přichystal nádherný odlitek kyvné vidlice, který svou mohutností tvoří jednu z dominant mašiny, a jsem si jistý, že by se dokázala popasovat i s dvojnásobným přísunem koníků. Kdo ale rozhodně nepožil alkohol při tvorbě Mulhacéna, byl designér a na jeho práci je vidět, že do toho dal lásku. Nádrž rozpláclá jak těsto na kynuťáky a zespodu vybraná, aby do ní pilot nacpal stehna při palbě ve vyšších rychlostech, je bezesporu tím nejlepším na mašině. Hned v závěsu je podsedlovka s mega plexi překryvem přes dvojici zadních lampiček z LED bobulí. Dominantně působí i již zmiňovaný lauf, který by při malém tuningu mohl sloužit jako obranná zbraň před napadením nenechavé havěti. Mé oko se nemohlo nezastavit i na litých kolech OZ a na předním kotouči, který evidentně zdědil po italských modelech, třebas RSV Mille, ať nechodíme daleko. Radiální pumpa i třmen jsou nejen hezké na koukání, ale budou stopro i bezvadně kousat. Podvozek vypadá stabilně, leč vpředu nenacházím žádná ladítka a kroutítka, takže set-up tak, jak byl stvořen. Ještě omrkávám pracoviště a za celkem vzhledným světlem a štítkem kolem něj vidím krčit se přístrojovku ve full-digi dispozici s centrálně umístěným rychloměrem. Pár kontrolek napravo a volitelný displej se všemožnými údaji nalevo, no a ve vrchní části je digitální půloblouk ukazující otáčky motoru, které mají červené pole až za sedmi tisíci otáčkama. Co mi ještě neuniklo? Vodovod, kabelovod a olejovod, tedy přesněji řečeno to, co vede kolem motoru. Kdysi tolik haněná Ducati Monster se svou kabeláží je proti tomu velký estét. Tady je tolik drátků, hadic a trubiček (ty trubičky pro rozvod oleje hodně připomínají motory z první republiky :-)), že bych se snad i hádal, že Mulhacén jezdí na nukleární pohon.

Španělská muška : Derbi Mulhacén 659 Café

Toreadore... do sedla.

No tak dost obhlížení a hups na ni. Je malá, tak jako o tom žádná, ale není to zase nic extrémního aby se na ni nevešel 190centimetrový klouček. Řídítka jsou tam, kde bych je hledal, čili vpředu, hehe, a na první pohmat se dobře drží. Teď trochu předběhnu, ale po delší jízdě jsem pociťoval trochu ruce a tak trochu jsem volal po jiném úhlu, ale za to Španělé nemohou. Stupačky se zdají také tak akorát vysoko, což je nicneříkající pojem, ale věz, že nejsou ani ve výšce ramen, ani v přízemních patrech, abys v každém ohybu vytahoval kanálová víka s efektem jiskroproudu. Sedadlo endurově cestovní a dostatečně rozměrné, prostě akurátní bajk.

Španělská muška : Derbi Mulhacén 659 Café

Nadlábnout Mulhacéna není díky elektrostartéru žádný problém, teda za předpokladu, že pochopíš logiku přepínače a startovacího čudlu. Rozjezdovou proceduru asi nemusím popisovat, takže první dojmy? Je to kočička jako blázen, už při kousandě přes Prahu nabývám dojmu, že tahle mašina je skutečný Café na bulváry, a Scoob jedoucí přede mnou v mumraji plechovek se stává první obětí a hned mu dávám najevo, jakou atletku mám pod zadkem. Tradá ven z Prahy. Jenže ejhle, dávám pět, motám šest šede, co to dá, a jen slyším dusot tříválce, na kterém jede Scooby a s vychechtaným ksichtem a pocitem, že než ho doženu, stihne ještě cigáro nebo dvě, mě ve 170 za hodinu ztrapňuje jak patník u cesty. Říkám, na dálnici to moc není, protože pocitově pro mě i pro motor je ideální stabilní rychlost kolem 140 kilásků. Samozřejmě špička leží někde u 180 tachometrových, ale Derbina si dává načas, než to číslo vykouzlí, a navíc se stává jaksi malinko neklidným strojem, a to není nic, co by dělalo dobře mému kardiostimulátoru. Opouštíme dálnici a stačí pár táhlých vinglů a jsem mu zase za zadkem. Úplně vytlemený si představuji, jak Scoob kontroluje, jestli mu jeho Tiger pálí na všechny válce. Jo jo, sice leckdo namítne, že ty koně jsou jen zlomkem toho, co mají v litrech, ale co se týče ovladatelnosti, nemá 659 chybu. Do vingle je potřeba trochu zatížit přední vidlici, která se pak rázem zklidní a svůj spíše měkčí motardový set-up přetaví v poslušnost, no a co se poklápění týče, je to jako na kole, vytočíš koleno o milimetr, otočíš hlavu směrem do zatáčky a motorka tam jede. Až se mi skoro zdálo škoda mít na těch ráfkách tak tvrdé gumy. Vážně, Derbi umí i náklon, kde by sis okrouhal slider jak mrkev na struhadle, a prostě jen mi přijde líto být limitován tvrdou nelepivou gumou. Pokud by přišla řeč na zpomalovaní, tak můžu potvrdit, že to je další argument do plusové kolonky. Předek už na pohled budí hrůzu a také tomu tak je. Žádné visení na páce a doufání, že to ukecám, prostě sáhneš a stojíš. Precizně dávkovatelné, dobrá zpětná vazba, jen díky nízké váze a nastavení podvozku se dost potápí na čumák. Se zadkem to je už trochu horší. Nejenže je chod páky krátký a ultra necitlivý, ale ani účinek se příliš nedostavuje, a proto, abys zaflekoval nebo si pomohl do driftu, to chce hodně hrubosti nebo ještě lépe chvilkovou křeč v pravé špičce nohy. No a jak to vůbec jede? Akcelerace do nějakých sto až sto deseti je na jednohrnek pěkná, motor má snahu jít za plynem a nemá nikde výraznější díru. Pouze jsem zaregistroval pitomou reakci stříkačky při nižších rychlostech a hlavně při neúplně ohřátém motoru je cukatura dost značná. Až jsem chtěl podezřívat pumpaře, že prodává skákavý benzin. Leč stačí ohřát motůrek na provozní teplotu a vypadnout z města a po kuckání ani památky.

Španělská muška : Derbi Mulhacén 659 Café

Začít si se španělkou, nebo ne?

Tak to mám za sebou a nebyl to žádný vopruz. Shrnuto, podtrženo, tohle je maso. Jestli právě listuješ naším katalogem a snažíš se vyčíst, co je to ten funbike, tak ho s klidem můžeš zavřít, vybrat prachy z účtu a koupit Derbi Mulhacén Café, protože ten ti to ukáže a rozhodně s ním neuděláš chybu. Dokonalý nástroj na vyčištění hlavy a úlet do jiných dimenzí. Milimetrově přesná zbraň, která svádí k závodění, ne pilota, ale majitele právě předjetých „Vochcávek a Prasátů v TéDéÍčku“, který v poslední době příliš nekoušou předjíždění motorkářů. Jelikož je to i pohledný stroj, tak by se mohla nechat lapit i nějaká ta micka na sedadlo spolujezdce. Jediné, co by mohlo zkazit dojem z téhle motky, je cenovka, kterou dealer nasadil. Doladil bych jen laděný lauf, filtr a delší sekundární převod a hotovo dvacet!

Španělská muška : Derbi Mulhacén 659 Café

Motor

Tisíce bajkerů a miliony kilometrů by mohly vyprávět, jak kvalitní postavili v Yamaze motor. Jednoválcový čtyřventil těsně pod 660 kubíky je sice licenčně připravován v Minarelli, ale to jeho kvalitu nijak nesnižuje. V nejnižších otáčkách má tendenci nepatrně cukat díky zřejmě nedokonale vyladěnému vstřikovaní, ale již od dvou a půl tisíc otáček táhne jak medvěd až do červeného pole. Akceleračně je tedy vše v nejlepším pořádku a díky slušné kompresi a brzdné síle motoru nemá problém poslat zadní kolo do driftu.

Brzdy

Radiální pumpa na řídítku posílá nekompromisní tlak na radiální třmen Brembo, který se pak s chutí zakousává do 320mm kotouče, jak jinak od Bremba. Jeden by se mohl rozčilit, že kotouč maká vpředu osamocen a že bude mít tendenci mašinu táhnout ke straně, ale se 164 kilíčky hmotnosti nemá žádné trable a flekuje s nesmírnou chutí. Zadní partii pak obsluhuje kotouč s 245 mm v průměru. Jeho účinnost je bohužel na hony vzdálena přednímu protikusu, ale jako pomocný prvek lze použít. Pokud brzdíš jen předkem, tak toto nemusíš řešit.

Španělská muška : Derbi Mulhacén 659 Café

Podvozek a rám

Trubkový rám s excentricky uloženým zadním tlumičem a extrémně pevnou a designérsky vyšperkovanou zadní kyvnou vidlicí lahodí oku. Zlatě eloxované vidlice s průměrem 43 mm vpředu jsou typu USD, avšak nemají možnost naladit na požadovanou tvrdost. Tovární set-up není ani ryze silniční, ani terénní, spíše připomíná supermoto s krátkými zdvihy. Zadní centrální jednotka s progresivním přepákováním maká také vkusně a nemám k ní výhrad, snad jen opět širší možnost nastavení by někteří jezdci uvítali.

Budíky

Budíky se nekonají, tady je jen jedna světle modře podsvícená přístrojovka s komplet digitálním přehledem. Dominantou je otáčkoměr, který přibývá v kostičkách po horním půloblouku, a nutno poznamenat, že reaguje velice citlivě. Uprostřed se v malém okénku zobrazuje aktuální rychlost. Nesmí chybět obvyklé kontrolky a multifunkční displej, který je přepínatelný knóflem z levého ovladače. Kromě číselného zobrazení otáček umí i distance, trip, hodiny a další obvyklé funkce.

Hodnocení

+ držák z Yamahy XT vyladěný od Minarelli, přední brzda, design

- nedokonalé vstřikování, krátký pátý převodový stupeň, zadní brzda

Více informací na www.motoraj.cz.

 

 

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Španělská muška : Derbi Mulhacén 659 Café


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.