BMW


Přeposlat Let sokola: BMW K 1300 R

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Let sokola: BMW K 1300 R

30.07.2012 | www.motoraj.cz | Aktuality, recenze | Komentářů: 1 |

„Chytil jsem housera,“ skuhrá Dan do telefonu… Hmm, tak on má Dan hospodářství, to je dobré vědět, zvlášť kolem Vánoc se taková informace hodí. „Takže nemůžu jezdit,“ pokračuje a mně se zklamáním dochází, že se nebavíme o opeřenci, kterýmu to velice sluší na pekáči, ale o nemocných zádech neboli hexnšusu, jak se říká v Sudetech. Nojo, ale kdo to teda otestuje? Že by… ale ne, nic, budu hamoun – na BMW K 1300 R se povozím sám!

Let sokola: BMW K 1300 R

V záplavě naked biků posledních let se ty německý poněkud ztrácejí – a rovnou řeknu, že je to velká škoda. Zřejmě k tomu přispívá zaběhnutý a všemi včetně novinářů dokolečka opakovaný klišé, že naháč musí být zábavný, nejlíp neustále lítající na předním nebo zadním kole (případně se ztrácející v oblaku dýmu z burnoutu), ovladatelný jako dětský kolo a jeho hmotnost by měla odpovídat váze papírovýho modelu z Ábíčka. Jenže ono to tak docela není, a pokud se od těchhle „pravd“ dokážete oprostit, nemůžete káčkový naháče z bawoří dílny minout. A hned si povíme proč.

Bílá vrána

BMW K 1300 R, pokud byste ho postavili do jedný lajny s japonskými soupeřkami, se rozhodně nedá přehlídnout. Zatímco gejši se víceméně podobají jedna druhé a odlišují se jen detaily a občas je nutný se podívat, jaký je logo na nádrži, Báwo svou dlouhou stavbou a vzhledem vůbec (i neználky zaujme třeba přední vidle, nezvyklý reflektor, který nejen zajímavě vypadá, ale i dobře funguje, kardan a letmo uložený zadní kolo) ční z řady jako pověstná bílá vrána. Pokud bych měl použít přirovnání ve smyslu uměleckým, tak zatímco asiatky inspirovalo zřejmě baroko, BMW je čirá gotika a Teuton s rohama na helmě by na něm nevypadal nijak nepatřičně. To neberte jako ironii, Káčko vypadá fakt drsně a na první pohled z něj prostě čiší síla.

Let sokola: BMW K 1300 R

Stejný pocit síly pocítíte při usednutí do sedla. Tahle motorka není žádný subtilní drobek, máte pod sebou téměř 250 kilo a jízdní pozice je víc do sportovna než jinde, ovšem do sportovna s přihlédnutím k daný kategorii. Náš model měl navíc příplatkový přepáčko HP, takže jsme si vůbec chrochtali blahem.

Věnovat se budíkům nějak podrobně by vydalo na samostatný článek, takže se omezím jen na základní popis: vlevo rychloměr, nahoře otáčkoměr a pod ním vpravo digitální displej s informacemi o všem ostatním. Ovladače jsou klasicky made by BMW, ovšem s jedním rozdílem: přepínání blinkrů není již systémem „levá ruka – levej blinkr, pravá ruka – pravej blinkr“, kdepak – je stejné jako u většiny motorek, tedy ovládané levým palcem. Skalní bawoři budou zřejmě prskat, všem ostatním to ale bude hádám vyhovovat víc.

Let sokola: BMW K 1300 R

Probefahre

Startování je jako vždy bez problémů a vzápětí se ozve bzukot motoru. Ovšem ne ve frekvenci osamělýho komára, tenhle bzukot spíš připomíná sršní hnízdo, do kterýho drcnul trouba chtějící zjistit, zda jsou sršni doma. Spojka není nijak tvrdá a po zařazení jedničky a přidání plynu je jasný, že tenhle stroj není žádnej steroidama vyhnanej kašpar z posilovny, tohle je poctivě vymakanej silák. Teď si asi zavařím u výše zmíněných skalních příznivců značky, kterým visí na postelí obrázek symbolu BMW, a sice dvouválcový boxer, ale nemůžu si pomoct: mám prostě káčkový motory radši. Proč? Protože u málokterýho jinýho čtyřválcovýho motoru zažijete v podstatě už „od nicu“ tak skvělý tah, bez jakýchkoliv vibrací nebo dalších průvodních jevů. Prostě čirá, koncentrovaná síla, při který nic neruší a u který máte pocit, že je snad nekonečná, takže kopete kvalty jeden za druhým a ani vás moc nezajímá hodnota na tacháči – prostě si jen užíváte toho úžasnýho zrychlení. U toho kopání kvaltů se na chvíli zastavím – námi testovaná mašina byla opatřena tzv. Gear Shift Assistant, což v praxi znamená, že k řazení nepotřebujete spojku (mimochodem, takhle věcička pochází z BMW HP2 Sport). Stačí tedy jen vytočit motor k šesti tisícům otáček a rychlosti tam padají jak po másle jen za pomoci řadičky – tedy, jde to už někde od tří tisíc, ale není to ono. Sice tyhle future vychytávky moc nemusím, ale tady to mi vyloženě sedne, už třeba jen proto, že si můžu vybrat řazení se spojkou, nebo bez. Úžasná věc, díky který jízda připomíná let sokola (jak se poeticky vyjádřil kolega z Autecu a mně se to tak líbilo, že jsem si dovolil tak nazvat tenhle test). Letět můžete standardně v kuse kolem 170–180 km/hod., což je údaj, o jakým se mnohým konkurentům z rodu nahatých může jen zdát, většinou vás poryvy větru donutí zaklapnout plyn a kajícně se vrátit na nižší rychlost. Kupodivu vás na K 1300 R nebude nutit k pomalejšímu tempu ani spotřeba, která se pohybuje kolem pěti a půl až šesti litrů, a když se rozvášníte jako my, vyšplhá se k sedmi litříkům Naturalu 98…

Dalším, hodně důležitým faktem je, že díky skvělýmu podvozku (zatím nikdo jiný nevymyslel nic lepšího) se motorka ovládá velice snadno a na údaj o její hmotnosti téměř okamžitě zapomenete. Už u předešlých modelů byl ten podvozek prostě výbornej a u K 1300 R je ještě vylepšenej…

Let sokola: BMW K 1300 R

S tím souvisí i ESA II neboli elektronicky nastavitelný tlumení, který můžete mít za příplatek. Jeho režimy jsou tři: komfort, standard a sport. I tady se zřejmě máklo, protože u prvních modelů s tímhle systémem by u režimu „komfort“ mohla být klidně ikonka houpacího koně, a když jsem ho měl zapnutý, nemohl jsem se zbavit pocitu, že má stroj vzadu madlo, za který mě někdo kolíbá. Dnešní ESA je ale jinde, rozdíly mezi jednotlivými režimy nejsou tak propastný, a tak standard využijete téměř pořád, jen na město a rozbitý silnice je lepší komfort a na sportovní jízdu na dobrým povrchu (to „dobrým“ zdůrazňuju) samozřejmě sport.

U naked biků bývá občas problém sedlo, což tady opět neplatí – vaše zadel vydrží dlouhý a dlouhý kilometry, aniž by začala nějak protestovat. Jen je škoda, že pod ním není žádný místo, a když píšu žádný, myslím tím žádný (lékárnička je umístěna zespoda přímo v sedle). Tam, kde by snad nějaký prostor mohl být, je jeho zámek…

A dostáváme se k brzdám, který jsou – jak jinak – dokonalý. Naše testovačka měla samozřejmě ABS, což mi připadá vzhledem k určení a hmotnosti mašiny jako rozumná volba, zrovna jako třeba u cesťáků. Že stačí ke zpomalení velice malá síla na páčce asi ani nemusím psát, to už je u BMW tradice.

Let sokola: BMW K 1300 R

Tak jak?

Jak jsem psal na začátku, je škoda, že naháče se znakem modrobílý vrtule jsou tak trochu ve stínu jak dravěji se prezentující japonský konkurence, tak modelů GéeSový řady stejný značky. Jedná se totiž nejen o plnohodnotný, konkurenceschopný stroje, ale i o motorky konkurenci v mnohém převyšující… bohužel i cenou. Na druhou stranu BMW nevolí cestu ekonomicky výhodných (a tím pádem, řekněme si na rovinu někdy i ošizených) motorek a za vaše peníze dostanete to nejlepší. A co teprve, když se podíváte do katalogu doplňků… Kovaný kola? Kein problem. Výfuky Akrapovič? Natürlich! Karbonový doplňky? Jawohl!

Jestli tedy není pro vás cena tou jedinou prioritou, zkuste se na K 1300 R projet – a hodně bych se divil, kdybyste nepřehodnotili svý požadavky ohledně wheelie, stoppie a podobnejch exhibic a po návratu ze showroomu neměli v očích zasněný výraz… a v kapse smlouvu.

Let sokola: BMW K 1300 R

Motor

Teda spíš Herr Motor – řadový, kapalinou chlazený čtyřválec o objemu 1293 ccm, výkon 173 koní, krouťák 140 Nm. Oproti starší K 1200 R je nejvyšší výkon dosažen při 9250 ot./min (dvanáctka dosahovala svých 163 kobyl při 10 250 ot./min). Už od tří tisíc otáček je k dispozici víc než sedmdesát procent maximálního krouťáku… prostě zarputilej tahoun a dá se říct, že v Německu by cenu za houževnatost měli dostat dva lidi – autor káčkovýho motoru a ten, co vymyslel rotvajlera. Převodovka je přesnější a tišší než u minulýho modelu, a pokud si připlatíte za Gear Shift Assistent, spojkovou páčku budete potřebovat jen pro zařazení jedničky, maximálně dvojky, pak už to tam budete jen kopat. A když si k tomu ještě pořídíte lauf od Akrapa, na každý to kopnutí vám odpoví souhlasným zařváním.

Podvozek

Vylepšená vidlice duolever vepředu, paralever vzadu, a když máte elektronický systém nastavení podvozku ESA II – co víc si přát. Za jízdy můžete přepínat mezi třemi režimy a to by v tom byl čert, abyste nenašli ten pravej. Tlumení pobere všechny možný i nemožný díry (jasně, Macochu už asi ne) a úžasná je stabilita v zatáčkách, kdy vás nějaká ta nerovnost nerozhází ani omylem. S tlumením a pružením koresponduje pohodlný sedlo, takže stačí jen naskočit a jet a jet a jet… dokud vám nedojde benzin, což ale taky nebude naštěstí hned.

Let sokola: BMW K 1300 R

Brzdy

Je samozřejmý, že čtvrttunová motorka s výkonem přes 170 koní nemůže používat k zastavení nějaký nefungující nemrcouchy. A taky že ne – vepředu máme čtyřpístky a dvojku plovoucích kotoučů o průměru 320 mm, vzadu pak jeden dvoupístek a kotouč 265 mm. Jak přední, tak zadní brzda pracují už v základu tak, že by si zasloužily metál, na přední páčku není potřeba vyvíjet žádnou velkou sílu (ano, správně, stačí jeden prstík) a zadní zas nemá tendenci dlouho se flákat a pak kolo bloknout – citlivost je její druhý jméno. No a pokud vrazíte prachy do ABS, máte vystaráno i na mokru.

Doplňky

Jako snad na každý BMW, i pro K 1300 R se toho dělá mrak. Ať už se jedná o elektronický fajnovosti typu ESA II, ABS, kontroly tlaku v pneumatikách a dalšího, nebo o techniku v podobě HP přepákování či HP kovaných kol, případně o designové libůstky, jakou je například karbonový štítek. Pořídit si můžete i nosič zavazadel a další a další nezbytnosti, stačí jen vybrat si z katalogu a rozbít prasátko. Tedy pardon, vzhledem k cenám spíš grosse Schweine mit Geld, žádný selátko.

+ motor a technika vůbec, neotřelý vzhled

- cena, žádný místo pod sedlem

Více informací na www.motoraj.cz

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Let sokola: BMW K 1300 R


počet příspěvků: 1

Michal

21.01.2013 v 21:16

Tohle je ta nej motorka ... lepší není.

Odpovědět

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.