BMW


Přeposlat Prachožrouti: BMW F 800 GS vs. KTM 690 Enduro R vs. Yamaha XT660Z Ténéré

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Prachožrouti: BMW F 800 GS vs. KTM 690 Enduro R vs. Yamaha XT660Z Ténéré

25.07.2012 | www.motoraj.cz | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Cestovní enduro je dneska z jednou z nejžádanějších kategorií. U nás je to celkem pochopitelný, sítí tratí enduro různý obtížnosti je totiž protkaná celá republika, akorát je označena nějakým omylem jako veřejný komunikace.

Prachožrouti: BMW F 800 GS vs. KTM 690 Enduro R vs. Yamaha XT660Z Ténéré

Když se podíváte do nabídky jednotlivých značek, zjistíte, že cestovní endura vyrábí snad každá z nich. A kdyby jen jedno, kdepak – je přece třeba vyhovět jak zákazníkovi preferujícímu lehčí stroj, tak tomu, pro kterýho je objem pod litr nicotnou záležitostí vhodnou leda pro pubescenty, ženský a důchodce. My se ale zaměřili právě na ty podlitry, tedy konkrétně na dva – BMW F 800 GS, Yamahu XT660Z Ténéré, a aby byla větší legrace, šoupli jsme k nim KTM 690 Enduro R.

K tomuhle testu nás přivedly vlastně přípravy na Motoráj Rallye a Maraton, soutěže vypsaný právě pro cestovní endura – a možná byste byli překvapený, s čím vším se lidi přihlásili. Teda aspoň já překvapenej byl… A zároveň mi těžce kleslo sebevědomí, protože s některými stroji bych se nejen nepustil do terénu, já bych se s nimi nepustil ani na desetimetrovou lesní cestu k rybníku, aniž bych namontoval přídavný kolečka. Ale jak říká jeden můj kamarád, každá motorka je vlastně enduro (já dodávám, že některá jen jednou), takže proč vlastně ne – je to především o schopnostech a odvaze řidiče.

Prachožrouti: BMW F 800 GS vs. KTM 690 Enduro R vs. Yamaha XT660Z Ténéré

Nicméně ne všichni máme za sebou kariéru Ivo Kaštana nebo Dušana Randýska, a tak je dobrý, pokud už se rozhodneme pořídit si cestovní enduro a nemáme s tím žádný velký zkušenosti, začít raději s něčím lehčím. To lehčím berte doslova, ono zvedat někde v lese třeba BMW 1200 GS Adventure, plně vybavený dle katalogu Touratech, vyžaduje mít sílu obra Koloděje nebo dobrýho kámoše s autojeřábem. Teda pokud se s takovou motorkou vůbec chcete pouštět do terénu… což byste ale měli, když už máte enduro a nechcete se zařadit po bok trapků, kteří mají pocit, že každý přejezd kanálu jim mašinu příliš opotřebovává.

Přiznám se, že já endurista nejsem, ani si na něj nehraju, takže jsem si lstivě k testování přizval kamarády, kteří o tomhle něco vědí: Hajnýho, majitele a zarytýho zastánce Hondy Africa Twin a vítěze XL Rally, Tomáše, typickýho adventure mototuristu, který po Varaderu sedlá právě BMW F 800 GS a krom jinýho s ním jezdil po Ukrajině, Albánii, Rumunsku atd., a konečně Shimiho, v jehož garáži stojí BMW 1100 GS a který se účastní soutěží pro cestovní endura, třeba už zmíněný XL Rally. Mašiny jsme vyzkoušeli jak na silnici, tak samozřejmě v terénu, tedy hlavně v terénu… a tady je výsledek.

Prachožrouti: BMW F 800 GS vs. KTM 690 Enduro R vs. Yamaha XT660Z Ténéré

Jak je vidím já, terénní panic

Malý Báwo

Už vloni jsem z něj byl nadšenej, teda samozřejmě na silnici. Motor silnej tak akorát, hmotnost taky vyhovuje a ta úžasná ovladatelnost... Lítal jsem na něm celý víkend a nemohl se ho nabažit. Prostě perfektní záležitost, na který si dovedu představit dovolenou. A to dovolenou, ze který se nevrátím jak Němec od Stalingradu čili totálně grogy – GS 800 je totiž pohodlný, nebolel mě z něj zadek, záda, ruce, prostě nedělo se nic, co dokáže znepříjemnit jízdu i na jinak bezvadným stroji. Navíc se mi i líbí a spokojeně kvituju jeho konstrukční vychytávky, jako je třeba nádrž pod sedlem.

Motor, převodovka

Kapalinou chlazený dvouválec o objemu 798 ccm, 85 koní, 83 Nm krouťák. S provozní hmotností stroje 207 kg a spotřebou kolem 4,5 litrů na 100 km ideální pro cestování. Jednička je na asfaltu super, do terénu ale možná až moc razantní, pomohlo by jiné zpřevodování. Anebo víc pracovat se spojkou.

Prachožrouti: BMW F 800 GS vs. KTM 690 Enduro R vs. Yamaha XT660Z Ténéré

Rám, tlumení, doplňky

Vůči rámu není žádných výhrad, trubkový rám z ocelových profilů se sešroubovanými bočními díly z hliníkových odlitků se ani ve vyšších rychlostech nijak nekroutí. Přední vidlice o průměru 45 mm není nijak stavitelná, zadek má WAD centrální pérovací jednotku s vinutou pružinou a teleskopickým tlumičem, předpětí pružiny se nastavuje prostřednictvím snadno dostupného ručního kolečka. Hydraulicky plynule seřiditelné, tahové stupňové tlumení nastavitelné. Pro terén je potřeba dokoupit především padací rámy a kryt výfukového svodu, který bez něj dostává docela na frak.

Brzdy

Na předku dva plovoucí kotouče o průměru 300 mm, dvoupístky s plovoucím sedlem. Vzadu jeden kotouč 265 mm, jednopístek, opět s plovoucím sedlem. Jako dnes u většiny BMW je i zde ABS, pro jízdu v terénu vypínatelné.

+ univerzálnost, spotřeba, pohodlí

- cena

Prachožrouti: BMW F 800 GS vs. KTM 690 Enduro R vs. Yamaha XT660Z Ténéré

Pouštní liška

Jak říkám, nejsem endurista, a možná proto jsem nebyl asi jako jeden z mála vloni z nový Ténéré nadšenej. Opět jsem ji jezdil jen po asfaltu, ale upřímně řečeno, nějak si cestování na ní nedokážu představit. Teda dlouhý cestování. Nejde jen o výšku sedla, to je můj problém, že nejsem žádnej čahoun, a nebudu to tedy vytýkat motorce, ale jízdní pozice mi nepřišla nijak pohodlná – řídítka mi připadala hrozně blízko k tělu a sedlo mi vyklepávalo do zadku song masajskýho bubeníka. No a kvůli těm řídítkům jsem se necítil jistej ani v zatáčkách. Motor mi taky připadal takový nijaký, navíc sebou škubal. Celkem mi to přišlo líto, protože co se vzhledu týče, líbí se mi Ténéré moc, už pro svou jednoduchost, která si na nic nehraje, a taky díky ceně, která ji předurčuje stát se hlavní hvězdou večera.

Prachožrouti: BMW F 800 GS vs. KTM 690 Enduro R vs. Yamaha XT660Z Ténéré

Motor

Kapalinou chlazený jednoválec, objem 660 ccm, výkon 48 koní, krouťák 58 Nm. Na pohotovostní hmotnost 206 kg těch koní není nijak moc, především při delších přesunech po asfaltu to bude celkem nuda, zvlášť když motorku nabalíte zavazadly a přiberete spolujezdce. Koncepčně jde o léty prověřenou záležitost, jen karburátory nahradilo vstřikování.

Rám, tlumení, doplňky

Tuhý ocelový jednoduchý rám = žádný problém. Přední vidlice nestavitelná, zadek tlumí centrální pružící a tlumící jednotka s přepákováním. Především předek najde v terénu svůj limit dost brzy. Stejně jako u BMW je vhodné nainstalovat větší padací rámy (v základu je stroj osazen protektory motoru), případně kryty rukou. Na XT bohužel nenajdete žádný odkládací prostor, takže nezbývá než hodit na záda batoh nebo sáhnout po nabídce příslušenství.

Prachožrouti: BMW F 800 GS vs. KTM 690 Enduro R vs. Yamaha XT660Z Ténéré

Brzdy

Dvojitá kotoučová, 298 mm vepředu, vzadu jeden kotouč 245 mm. Funkční, dostatečné, bez výhrad.

+ vzhled, cena

- výkon, tlumení

KáTéeMka

V úvodu jsem psal, že tuhle motorku jsme k předcházejícím dvěma přidali spíš z hecu – je jasný, že jako cestovní si ji někdo pořídí jen těžko. Jednoválcový buchar dokáže vyklepat nejen plomby, ale rovnou celý zuby, možná i sem tam nějaký ten kloub opustí pohodlí svýho pouzdra, a nějak si nedovedu představit, že bych někam namontoval kufry a vyrazil směr Středozemní moře (pokud bych teda nebydlel v Rimini). Ovšem abych zas nekecal – dalo by se. Tedy za určitých předpokladů: že nebudete drtit stovky kilometrů denně a nepovezete s sebou všechno možný, od zásoby prezervativů až po duchnu s polštářem. Sedlo totiž není tak nepohodlný, jak se na první pohled zdá, jízdní pozice vyhovuje, na vibrace si – možná – zvyknete a ovladatelnost je z říše bájí. Takže pokud cestujete pouze s kreditkou, kartáčkem na zuby a máte hodně času, proč ne. Ale musíte ji milovat. Jo a taky mít dlouhý nohy…

Prachožrouti: BMW F 800 GS vs. KTM 690 Enduro R vs. Yamaha XT660Z Ténéré

Motor

Čtyřtaktní jednoválec o objemu 654 ccm a výkonu 64 koní. Pokud přidáte laďák (např. Akrapovič jako na námi testovaném stroji), získáte cca o deset koníků navíc. Ovšem je otázkou, jestli je budete potřebovat – pokud s endurem začínáte, asi tedy ne. Motor je totiž dravec a cca se 140 kg těžkou motorkou (hmotnost bez paliva) nemá absolutně žádnou práci.

Rám, tlumení

Chrommolybdenový mřížkový, trubkový rám, s práškovaným povrchem nejen skvěle vypadá, ale především funguje. Přední pérování má na starosti stavitelná vidle WP – USD 48 mm, vzadu najdete WP – Monoshock s Pro-Lever systémem. Možnost nastavení řídítek blíž k sedlu.

Brzdy

Vepředu dvojitá dvoupístková s plovoucími kotouči, vzadu jeden kotouč a taky dvoupístek. Obě značka Brembo.

+ v terénu ideální – motor, brzdy, rám i tlumení

- jednostrannost

Všechny tři motorky jsme tedy předali jezdcům, a když dostali dostatečně do těla, vyprášili si kožichy a pořádně se vydejchali, zeptal jsem se, jak je vidí oni:

Cestovní enduro by vás mělo bez problému dovézt v podstatě kamkoliv, třeba na dovolenou. Jak byste z tohoto pohledu hodnotili tyhle tři kousky?

Hajnej: První BMW, pak Yamaha, třetí KTM. GS je pohodlný a má dostatečně živej motor pro svižnější cestování i pro nějaký pokusy o blbnutí či sportovnější jízdu, ale přitom si zachovává i měkčí podvozek na horší okresky.

XT co do pohodlí asi není podstatně horší, motor však není velkej dravec, takže mu bude vlastní spíše klidný cestování s kocháním se krajinou, nebo díky přeci jen endurovějšímu podvozku prozkoumávání zapadlých vesniček po nejhorších okreskách.

KTM je pro mě – proti GS nebo XT – čistý enduro, takže po zvyknutí si zadku se na něm nechá dojet za blátem někam dál, ale osobně si myslím, že víc jak 100 km nikdo zkoušet nebude.

Shimi: na prvním místě BMW, druhá Yamaha a třetí KTM – ta je na silnici přímo nevhodná a je ji na to i škoda.

Tomáš: Tady je odpověď strašně jednoduchá. Začnu od konce. KTMka na to prostě není. Ostré enduro, sedačka jak trubka z lešení, všechno podřízené výkonu v terénu. Ale bohužel ani Tenerka mě nenadchla. Měl jsem kdysi XT, ročník tuším 1998. Na silnici to moc nejelo, pohodlí také nic moc, foukalo na tom... No a nová Tenerka se liší snad jen tím, že za (pro mě docela líbivým) rally štítkem táhne míň. Netvrdím, že se na tom cestovat na větší dálky nedá, ale prostě není to ono. Takže asi zcela podle očekávání je v tuto chvíli mým jasným favoritem osmistovka. Výkonu na rozdávání, bagáže uveze jak stěhovák, velikost alespoň pro mě tak akorát a pohodlí taky jde. A co víc – je na silnici hravá. Už jsem na ní pár vícedenních přesunů v řádu 700 kilometrů denně absolvoval, takže tady přesně vím, o čem mluvím.

Fajn, díky, a co terén?

Hajnej: KTM, XT, GS. KTM je čistý enduro.... stavbou, podvozkem, jen je potřeba si zvyknout na dost ostrej motor, popřípadě poladit převody. XT jako cestovní enduro zvládá běžný terény bez problémů, po doladění (přitvrzení) podvozku by se možná dalo i svižnějc. V terénu pak bude téměř všude dostatečný i výkon jeho motoru. GS je typický BMW – se srdcem pojede to samý co XT, ale líp se bude cítit na silnici nebo šotolinách. Do terénu bude potřeba rozhodně doladit převodový poměr, aby jednička nebyla tak vzteklá a dvojka udušená, a taky přitvrzení podvozku nebude od věci.

Shimi: Jo, souhlasím, když bych si měl vybrat motorku do terénu, kde bych chtěl jet i něco těžšího než jen tvrdý cesty, tak je jednoznačná KTM – v terénu je jak ryba ve vodě. Na nějaký ty lehčí polňačky pak Yamaha jako druhá a potom BMW, u kterýho mě tak trochu v terénu brzdí jeho cena.

Tomáš: Tady už je to složitější. Původně jsem myslel, že prohodím pořadí a bude to.

Ale ouha. O KTM jako králi této disciplíny není pochyb. Její prvenství vyplývá už z technických parametrů. Ve mně vyvolává všechny možné protichůdné pocity. Napřed veliký respekt, na konci nesmělé pokusy o to si spolu hrát. Já bych sice pro sebe na ježdění do terénu bez bagáže volil něco se zhruba polovičním výkonem, ale v tomhle opravdu nejsem ten pravý „benchmark“. Po pár kolech na trati jsem mohl ždímat všechno, co jsem měl na sobě.

No a teď nastává kámen úrazu. Před testem bych na druhé místo tipl Yamahu. Přeci jen drsný vzhled k tomu nabádá. Ale vlastně mě zklamala. Nevím čím přesně. Neumím to popsat jasně v kategoriích, a navíc samozřejmě zvládla všechno, co jsem po ní chtěl. Ale bez emocí, tak nějak jakoby z povinnosti. Očekával jsem větší lehkost, ale ona se nedostavila. Možná je to dáno její hmotností, která je vyšší, než by se na pohled zdálo, nebo váhou hodně na předek. Nevím.

Opět můžu popsat nejlépe Géeso. Projede prostě všechno, co potřebuji, a ještě se u toho bavím. Také už za těch pár adventure cest vím, co by mohlo být jinak. Tak nejprve, co mi vadilo a už nevadí. Rychlý nástup plynu, jakési vypnuto/zapnuto bez mezipolohy. Byl jsem zvyklý na karburátorové motorky, které se klidně daly zaklapnout, skoro zastavit a pak přidat. Ony se oklepaly a jely jak traktor. Tohle s 800 nejde. Zaklapneš, zpomalíš a ona prostě najednou chcípne. Zkrátka elektronika vyhodnotí, že už je toho zpomalování moc. No, a když nechcípne a přidáš, ozve se rachot, kola se protočí, a místo aby ses pomalu rozjel, letíš. Pomáhá na to jedna věc, aby ses z nespokojeného stal zatraceně spokojeným parchantem. Prostě si občas pomůžu spojkou. A ono to funguje, jede to plynule, tak jak potřebuju.

No a teď, co mi nevadilo a už vadí. Ještě loni mi nevadila nestavitelná vidle. Ona je v originálu fajn, na silnici velká pohoda, v terénu skvělá, vede výborně. Takže vlastně, v čem je problém... Pro mě v jedné jediné věci: pokud potřebuju jet celý den po jakési roletě, ať už z písku, hlíny nebo prostě po hromadě šutrů, nedám si večer pivo, protože bych se pobryndal, jak se mi klepou ruce. Tady kdyby šlo povolit a udělat z Bawíska houpavý koráb, bylo by to už úplně supr.

Takže moje pořadí do terénu – KTM, pak dlouho nic a poté v těsném závěsu BMW a Yamaha.

Dobrý, GS jednou první, pak poslední, akorát Ténéré se jakžtakž drží uprostřed. Měli bychom to nějak rozseknout, takže zásadní kontrolní otázka – kterou byste vybrali jako univerzální? Kdybyste si museli mezi nimi vybrat (speciální upozornění pro Hajnýho – hele, fakt nechci slyšet, že nejlepší je AT…) a jet po ose na dovolenou, při který pojedete jak silnici, tak terén? A kterou, kdybyste ji táhli za autem na vozíku?

Hajnej: XT jako univerzál, a pokud bych bral motorku na vozejk, tak KTM… Já chci jezdit v terénu, kde by mi GS asi nestačilo, a na silnici mi cestovka do 120 km/hod. stačí.

Shimi: kdybych měl jet v plný polní na dovolenou, tak je to jednoznačně na BMW, který v pohodě zvládne to, že ho člověk pořádně přetíží věcma, sedne na něj ve dvou lidech a jede polykat kilometry – to se na zbylejch dvou strojích nedá ani na jednom. Ani Yamaha a KTM už tuplem tohle nezvládnou stejně dobře jako GS. Pokud bych nemusel jet po ose, ale mohl vzít mašinu na vlek a jet se někam vyřádit, vyhrává KTM – je to lehkej stroj s parádním podvozkem, na kterým se v terénu dá opravdu slušně upalovat, kdežto zbývající dvě motorky dovedou terén sice taky překonat, ale velice klidným tempem.

Tomáš: Tak tohle je moje parketa. Ještě před testem bych nebyl ultimativní a byla by ve hře rovnocenně dvojice BMW, Yamaha. Teď už je to jasné. Na svou další cestu si rozhodně zase vezmu Báwo a nebude to jen proto, že stojí v garáži. Prostě pro mě je to jasný vítěz této kategorie. Důvody už jsem popsal v předchozích odstavcích. Uff, to jsem si oddychl, že jsem si koupil tu správnou motorku...

Co se týká přepravy na vozíku, i tady je to jasné – KTM je z této trojice to pravé na dobývání průsmyků, hledání Lurských jezer jižní cestou (ale GS tam dojelo také) a brodění hlubokých potoků. I když, jak jsem psal dřív, jen kdyby toho výkonu bylo míň.

Hmm, už vás nebudu tejrat, takže už jen, co se vám na který líbí a co ne?

Hajnej: U BMW je fajn pohodlí a spotřeba, minus vidím v točivějším, zlým dvouválcovým motoru a servisu. Ténéré je pravý cestovní enduro, má ale slabší motor, 60 koní by mu slušelo podstatně víc. Jo a taky vzdálenost řídítek k sedlu není ideální. KTM má bezva podvozek a společně s úzkou stavbou a váhou jde o super kombinaci. Možná má na mě až moc ostrej motor a chybí mi nějakej prostor nebo možnost uchycení i malý bagáže pro případnej přejezd někam za offem.

Shimi: BMW – skvělej cestovní stroj, uveze to hodně věcí za slušnou spotřebu benzinu a je to spolehlivý. Minus je cena a řetěz, kterej bych na takhle velkým enduru už nechtěl. Yamaha – atraktivní vzhled a cena… Podvozek je podle mě do terénu moc měkkej a na silnici, když je třeba roleta, tak toho taky moc nestíhá, motor by mohl mít vyšší výkon a nedá se moc přetěžovat, stříkačka, kterou je to osazený, asi moc řeší ekologii a motorka je kvůli tomu taková uhrkaná. KTM je lehká, s parádním podvozkem a super výkonným motorem, kterej si toho nechá hodně líbit a úžasně reaguje na plyn – dá se přetížit a podtočit, člověk se s ním hned sžije a je to parádní spolupráce. No a negativa? Je to natolik dobrá motorka v terénu, že pro slabší jezdce je až nebezpečná tím, že si na ní budou hodně dovolovat a snadno přecení svoje jezdecký schopnosti – je to prostě čert převlečenej za anděla.

Tomáš: BMW – mezi plusy patří adventure cestovatelská univerzálnost a hravost, minus je nutnost dovybavit motorku před jakoukoli náročnější cestou spoustou doplňků a ochran. No a proti Yamaze cena. U Yamahy vidím výhodu v pořizovací hodnotě a vzhledu... Naopak mi vadí poměr velikosti motorky a hmotnosti a pro mě má ještě jedno naprosto subjektivní minus – nevím, na co bych ji vlastně měl. Snad jen na fajn ježdění do města. Je otázka, jestli jich 99 % právě tam nejezdí. U KTM dávám plus za pohyb v terénu a emoce. A minus? Nepoužitelná na cestování (já vím, cestovat se dá na všem, taky jsem potkal v horách v Albánii Slováka s čoprem, ale někdy to prostě dře...) Mám obavu, že i cena, ale to je jen dojem, protože ji neznám.

Tak, a máme to. Jestliže budeme hodnotit tyhle tři mašiny z pohledu takříkajíc „adventure“, vychází nám jako nejlepší volba BMW – na asfaltu to s ním nebude utrpení, ba naopak, a v terénu taky jezdce k zoufalství nepřivede. Yamaha sice tohle dovede taky, ale už ne s takovou grácií a její nejsilnější zbraní proti GS je cena, jinak nic. A rozhodně nejde jen o to, že GS je dvouvál a XT jednobuch. Ale co si budeme vykládat, cena je pro spoustu lidí hlavním kritériem, zvlášť dnes... No a KTM? Jednostranně zaměřený génius – šotolina, písek, hlína a nic jinýho, na asfalt jen na přejezdy mezi jednotlivými terénními etapami. Ale to bylo snad od začátku jasný.

Takže teď už jen vybrat, kterou z nich si pořídíte. Tedy pokud máte rádi endura...

Více informací na www.motoraj.cz

 

 

 

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Prachožrouti: BMW F 800 GS vs. KTM 690 Enduro R vs. Yamaha XT660Z Ténéré


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.