Přeposlat Massimiliano junior: Aprilia RS4 125

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Massimiliano junior: Aprilia RS4 125

23.07.2012 | www.motoraj.cz | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Aprilia se na svých nových modelech prostřednictvím nálepky na nádrži chlubí Biaggiho titulem mistra světa superbiků. Nejinak je tomu i stopětadvacítky RS4, jejíž vzhled věrně kopíruje mistrovo závodní náčiní. A možná právě na ní vyroste další budoucí šampion, Massimiliano junior.

Massimiliano junior: Aprilia RS4 125

Vzhledem litrové RSV nezapře

Před lety se uskutečnila téměř celonárodní loterie a hlavní cenou byla zbrusu nová Cagiva Freccia. Samozřejmě jsem se účastnil a jako dalších cca sto padesá tisíc(!) soutěžících se tiše modlil za výhru. Marně jsem vzýval všechny svaté. Na tu dobu pro nás -náctileté doslova nadpozemský bike v ceně dnešní Fabie v holobytu putoval k jinému šťastlivci. Po dvaceti letech stojí přede mnou znovu italská osminka, jen s tím rozdílem, že v hlavě motoru pracují čtyři ventily ovládané rozvodovým řetízkem a tradiční namodralý obláček z výfuku je definitivně minulostí. Aprilia stejně jako všichni ostatní výrobci v této třídě především z emisních důvodů postupně ukončili výrobu dvoutaktních motorů. Byť v Noale tomu odolávali téměř čtvrtstoletí. Bodejť ne, když v posledních letech kralovali oběma slabším třídám v mistrovství světa. Jenomže i tam v nejslabší třídě zweitakty končí. Dost nostalgie, realita stojí přede mnou a musím opět vyseknout poklonu italským designérům. Naproti svým japonským konkurentkám má větší šmrnc a podobnost s litrovou RSV opravdu není čistě náhodná. Štíhlá stavba je tak nějak samo sebou, ale ostré tvary s výraznou přídí v krásné černo-červené kombinaci si nezaměníš s žádnou jinou. Ve válečných Biaggiho barvách, které se rovněž nabízí se vizuální dojem ještě o level povýší. Bokům dominuje tlakově litý hliníkový rám, zadní část už užší snad ani být nemohla. Motocykl opticky dále odlehčují litá kola se štíhlounkými paprsky. Trochu mě zarazilo umístění zrcátek, které na subtilní stavbě působí jako domontovaná později. Jenomže po usednutí na stroj zjistíš, že jejich pro vzhled stroje vyváženější umístění v rozích kapotáže zřejmě nebylo možné, protože ta je příliš blízko jezdci a nebylo by v nich tak vidět zhola nic. Výfukovou koncovku po stranách stroje budeš hledat marně, nachází se před zadním kolem a vyústění dvoucentimetrové trubičky z tlumiče moc optimismu z hlediska předváděných výkonů nevzbuzuje. Jeklový tvar kyvky dokládá nižší cenovou kategorii stejně jako velmi jednoduchý přístrojový panel. Komu z nás by to v nácti letech vadilo? Co ale už opravdu vadí jsou malé kontrolky umístěné v analogovém otáčkoměru, navíc je jejich čitelnost kvůli častému odrazu světla z krycího plexiskla prachbídná. Proto se ti občas stane, že budeš blikat déle než bys chtěl a kontrolky palivoměru si všimneš snad jen při stání na semaforu. Pětaosmdesát kilo a bezmála sto devadesát centimetrů, takové jsou zhruba proporce Leona Camiera a přesto se na litrovou RSV v poho vejde. Proč to píšu? Protože jsem na tom podobně, bohužel ne jezdecky, ale v proporcích. Na tuhle na pohled subtilní hračku jsem se směstnal naprosto v klidu. Ergonomicky musí sednout snad každýmu, delší sedlo dovolí posun prodloužených zad a následné zalehnutí, stupačky umístěné více na střed a dolů zaručí, že podkolení vazy se nepřihlásí ani po větší porci kilometrů. Velké a jednoduše tvarované jsou i ovládací prvky. Tak rozměrné tlačítko startéru jsem jinde snad ještě neviděl. Nenastavitelné páčky mají na koncích kuliček ochranné gumové návleky.

Massimiliano junior: Aprilia RS4 125

Musíš ji držet u držky

Vešel jsem se a po snadném zaklapnutí stojanu díky dostatečně dlouhému trnu pouštím citlivě spojku. Čtyřtakty jedou víc „vocpoda“. Tenhle ne, musíš mu zkrátka víc naložit a přestože je jednička doslova ultrakrátká, potřebuje víc plynu. Po téměř souběžném přesednutí z Tuona mě začínají jímat ty nejčernější myšlenky. Hm, budu ji muset držet u držky, jinak se nesvezu. Mažu paměť přeplněnou zážitky ze čtyřválcové bestie a snažím se v duchu vrátit o těch x let zpátky, kdy byl pro mě nedosažitelným i východoněmecký Simson. Soustředím se na otáčky s rychlým a včasným řazením. Motůrek ožívá a nad sedmi tisíci začíná srdnatě zrychlovat. Rychle dva, tři, čtyři a městský limit je dávno za námi. S padesátikilovou slečnou by jistě zrychloval o dost líp, ale co, budu se muset snažit. A víte co, začínám si to docela užívat. Pátý stupeň se dá zařadit zhruba od sedmdesátky a ve stovce už bys měl kopnout za šest. Poslední kvalt je citelně delší rychloběh a digitální paměť displeje při něm zaznamenává nejvyšší dosaženou rychlost. Zajímavé, asi u Aprilie počítají s tím, že se mladíci rádi pochlubí soukmenovcům nebo se tímhle numerem pokusí okouzlit nějakou tu slečnu. Po zalehnutí na dálnici a z mírného klesání jsem se dostal na číslici stoosmadvacet, pak už začal koktat omezovač. Ten ti zacuká motorkou velmi, velmi citlivě kousek za jedenáctkou, což je u tohoto jednoválce bezesporu velké plus, protože se do něj budeš dostávat poměrně často. Pro svižnou jízdu je potřeba držet motor mezi devítkou a dvěma jedničkami. Úzké pásmo, ale přesné řazení spolu s krátkým chodem plynové rukojeti ti to hodně usnadní. Dovozce nyní nabízí prvním deseti kupcům v akci rychlořazení gratis. Velká škoda, že jím nebyl testovaný stroj vybaven. S ním bude udržování těch správných otáček sranda. Při delší jízdě na hranici maximálního výkonu zaznamenáš citelné vibrace do stupaček a je docela zajímavý mastit kilo kolem kamionu na dálnici a být při tom zalehlej jako Kuba Kornfeil. Jen nepodstatným se přitom zdá detail, že on přitom jede skoro dvaapůlkrát rychleji. Bez zajímavosti přitom nejsou ani reakce některých řidičů, kteří po spatření agresivně tvarované přídě s dvěma světly uhýbají ke straně a netuší, že je v kile a ve stoupání opravdu nehodláš předjíždět.

Massimiliano junior: Aprilia RS4 125

Nesmíš vyměknout

Přední vidlici Paioli a konečně i rám Aprilie sdílí s Derbi GPR. Naladění je tužší a nerovnosti tlumící komponenty neabsorbují zrovna na výtečnou. Tahle motorka ale byla postavena pro standardní západoevropské roads, přeloženo kvalitní asfalt. Nízká hmotnost a lehoulinké řízení slibovaly před sérií utahujících se zatáček mnohé. První poznání je následující. Nesmíš vyměknout a poslat ji do zatáčky v pořádném trapu, protože oč rychlejší budeš mít nájezd, o to míň ztratíš na výjezdu, kde ti motor za apexem zkrátka nepošle takovou dodávku síly na zadní kolo, abys mohl dostatečně rychle vypálit na následující rovinku. Neodůvodněný despekt z pneumatik Sava, které jsem s jejich výrazným šípovitým vzorkem původně tipoval na mokrý race po chvilce zmizel a příjemné bylo zjištění, že v náklonu až překvapivě drží. Vytknul bych jim snad jen nešvar přeochotně se sklápět. Jedeš rovně, naklopíš a najednou spadneš cca o deset náklonových stupňů. A když máš už zmíněnou středoevropskou váhu kontra lehký stroj, tak se s tím občas pereš. Úzká, kvalitní silnička z Mnichova Hradiště do Českého Dubu plná zatáček byla pro Aprilku tím pravým. Vychutnával jsem si obratnost eResa a lehkost s jakou se protahovalo technickýmni pasážemi zmíněného úseku. Tam kde u velkýho biku brzdíš desítky kil navíc, tady zamáčkneš přední radiálu a komára zastavíš skoro na místě. Podřazení o dva bez strachu o bloknutí zadku a svištíš dál. Čtyřpístek není žádný kousavec, přesto Aprilku na přední postavíš jako nic. Překvapivě účinná je zadní brzda a když si vzpomenu na kamarádovu přítelkyni, která po autoškole(!) brzdila jenom pravou nohou, možná to někomu v jeho začátcích přijde víc než vhod. Oceníš i podsedlový prostor, který je hodně netradičně zajištěn zámkem umístěným přímo v zadní části samotného sedla. Uložíš do něj lékárničku, mobil i doklady. Sedátko pro spolujezdkyni zví rozměrů asi tak deset na deset a vešla by se na něj tak moje osmiletá dcera Pájina. No, jestli tě ta tvoje bude mít hodně ráda, zkousne i tohle, ale ne moc dlouho. Pokud se vydáš na delší trip sám, věz, že bezmála patnáctilitrová nádrž by měla vystačit na skoro pět set kilometrů. Neuvěřitelný numero. Spotřebu do tří litrů dosáhneš bez větší námahy, karburátor u identického agregátu v Derbi tady totiž nahradilo vstřikování a takhle malý motor donutí fungovat bez škubání i pod třemi tisíci otáčkami. Pistoli s nápisem diesel bys do ní narvat neměl ani po sebevětším mejdanu, úzké hrdlo ti to zkrátka nedovolí.

Massimiliano junior: Aprilia RS4 125

Mít ji v –nácti, skáču tři metry radostí

Nedalo mi než se mrknout do diskusí polemizujících na téma, zda namontováním čtyřtaktu nezabili sportovní charakter dvác. Jsem toho názoru, že většinu polemik proti čtyřem dobám vedou ti, kteří si ostrý dvoutakt vyzkoušeli a mají srovnání. Jistě, méně jak poloviční výkon navíc s plynulejším průběhem jen těžko nabídne stejné emoce. Jenomže těm dotyčným většinou už není právě oněch –náct. Být mi tolik a stát mi RSV čtyřka pod stromkem, skáču tři metry radostí a nějaký dvoutakt mi bude ukradený. Že nejede sto šedesát bych coby tehdy chudý student v porovnání s nízkou spotřebou, malou servisní náročností a vyšší životností neřešil. A se zmíněným rychlořazením ji nabízejí za pětimístnou částku, což je konkurence schopná suma. Komu budou scházet po čase koně a nízký věk mu nedovolí přesednout na výrazně silnější bike, může zvolit nějaký kit, Taloši určo nějaký vymyslí. Nebo se z Noale možná dočkáme čtyřtaktní RSV4 250 s výkonem legislativně omezeným na pětadvacet kilowatt. S jen pár kily navíc a touhle ovladatelností bych si ji uměl moc dobře představit jako víc než další vhodný krok k vyšším objemům.

Massimiliano junior: Aprilia RS4 125

Hodnocení:

+ nejhezčí dváca

+ ergonomie i pro velký

+ ovladatelnost

- malé kontrolky

Motor

Čtyři ventily v hlavě jednoválce pohánějí dva vačkové hřídele, bez zajímavosti není ani další nákladné konstrukční řešení v podobě suché klikové skříně, která dovolila kompaktnější stavbu. Naproti identickému agregátu v Derbi GPR s karburátorem je tento vybaven vstřikováním od Marelli a v devíti tisících otáčkách dokáže generovat znatelný nástup výkonové špičky. S rychlořazením budeš ručičku v potřebných otáčkách držet ještě snáz. 

Rám, tlumení

Pevné šasi tvoří rám z tlakově litého hliníku se zkříženými žebry a jednoduchá kyvka. Přední USD vidlice pochází od Paioli a v této cenové kategorii se možnosti nastavení bohužel nedočkáš. Stejně jako u zadního centrálu typu monoshock. Nemyslím si ale, že to budou majitelé pozdějšího data narození nějak významně řešit. Tužší tlumení funguje jak má, větší díry ale přenášejí do řízení znatelné rázy.

Massimiliano junior: Aprilia RS4 125

Brzdy

Radiální uchycení předního čtyřpístkového třmene a třiceticentimetrový kotouč vzhledem k nízké hmotnosti slibují mnohé. Spíše tupější nástup přisuzuji úmyslnému naladění v Aprilii, aby si horkokrevní mladíci hned nenabili kokos. Postupně účinek výrazně zesiluje a zastavení lehkého stroje je otázkou pár metrů. Tím spíše, když se k němu přidá překvapivě solidní záběr zadního jednopístku. 

Přístrojový panel

Škoda špatného sklonu krycího plexiskla, které už tak malé a slabě svítící kontrolky činí ještě neviditelnějšími. Ručička analogového otáčkoměru by při jízdě neměla často klesat pod vodorovnou polohu, kdy ukazuje přesně sedm tisíc otáček, jinak nejedeš ale jen se vezeš. Na digitálním displeji odečteš velkými číslicemi zobrazovanou aktuální rychlost, teplotu chladící kapaliny a jediným přepínačem pak můžeš volit tripy nebo trochu netradičně nejvyšší dosaženou

 

Výkonový poměr: 0,11 HP/kg

motor: R1, 124,2 ccm, DOHC 4V i.e.

vrtání x zdvih: 58 mm x 47 mm

výkon: 15 HP (11 kW) @ 9 250 ot./min

kr. moment: neudává se

převodovka / sek. převod: šestistupňová / řetěz

výška sedla: 820 mm

maximální rychlost: 128 km/h (vyzkoušeno)

pohotovostní hmotnost: 135 kg

objem nádrže: 14,5 l

pneu přední / zadní: 100/80 ZR 17 / 130/70 ZR 17

prům. spotřeba v testu: 2,9 l / 100 km

cena: 99 900 Kč

Více na www.motoraj.cz

 

 

    

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Massimiliano junior: Aprilia RS4 125


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.