Přeposlat Porce retra se vším všudy: Kawasaki W800

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Porce retra se vším všudy: Kawasaki W800

23.07.2012 | www.motoraj.cz | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Retro? Upřímně? Dobře. O testovací sobotě jsem naháněl své dva kumpány na litrových supersportech, kteří mě slíbili vyfotit při jízdě. Letěl jsem proto na tomhle nádherném retrobajku až příliš rychle směr jižní Čechy. Masařky a čmeláci mi pleskali v tom tempu s hroznými detonacemi o profukující brýle a ksicht, odkud jsem si musel pořád stírat stovky jejich hnusných vajec. Nesedla mi levá čočka a škrabala, vítr mi ječel v uších toho mého nablblého netěsnícího kokosu, takže jsem vůbec neslyšel motor. Slunce se mi odráželo do očí od chromovaných rantlů aušusovýjch retrobrejlí. Proklínal jsem Marlona Branda a všechny jeho nabrilantinované kumpány s těmi jejich hřebeny, tu svou pitomou pseudoparádu a to, že jsem si nevzal pořádnou helmu.

Porce retra se vším všudy: Kawasaki W800

Ještě bych na závěr velice rád doplnil tuto výtku na stranu svých kožených kalhot, které mě škrtily v pase, protože jsem tlustej jako… Rým si doplňte sami. Bundu jakoby mi taky někdo v šatně vyměnil, prostě jsem si říkal, že retrobajky se všemi serepetičkami okolo jsou opravdu výborný a jaká je hrozná škoda, že se nevyrábějí ve velkým. Jste zklamaní z neobvyklého začátku slibného testu krásného stroje? Dobře, to všechno předtím byla moje chyba a moje věc. Tak já začnu znova.

Další do rodiny

Každou další retromotorku na trhu totiž skutečně a srdečně vítám. Je jich velice málo a ani se nedá říct, že jen některé stojí za to. Je jich dokonce tak málo, že skvělé jsou prostě všechny do jedné. Odmyslete si bohatě chromované výrobky Triumphu nebo Royal Enfieldu a co vám vlastně zbude? Nějaká ta dukatka, jedna guzzina a… Už nevím. Nechytejte mě za slovo. Je ale až s podivem, že pořádné retro dávno nevyrábí například Honda. CB1300? Prosím vás! Kdyby se má milovaná Honda už konečně probrala z té své nekonečné řady ufounských vznášedel a vrhla mezi klasikylačné bikery opravdové retro CB750 Four se čtyřmi laufy, koly na drátech a vším ostatním, co k tomu patří, možná by se její marketingoví manažeři dost divili. Je to opravdu takový problém dnes osadit vstřikováním motor s žebry, do laufů nacpat všechny ty tlumicí prvky a katalyzátory a pustit na silnice vzduchem chlazený čtyřválec? Jak to teda u té Kawasaki dělají? Taky mi už někdo vysvětlete, proč si skalní hondař již léta nemůže koupit pořádný dunivý nahatý dvouválec? Ale to poněkud odbočujeme. Kawasaki W800 má oproti jiným strojům svého druhu výhodu. Je poslední, a tudíž nejnovější, navíc je opravdu čistě krásná snad ze všech úhlů pohledu.

Porce retra se vším všudy: Kawasaki W800

Všichni chtějí sbalit ségru

Kdo bedlivě sleduje tuto třídu nebo taky počiny českobudějovického světoběžníka a muzejníka Petra Hošťálka, ten ví, že Kawasaki už podobné retro nabízela, a to v hlubší i nedávné minulosti. Stroj s označením W1 byl vlastně prvním velkým čtyřtaktem Kawasaki. Vznikl jako reakce na kritiku strojů K2 a Meguro K1, které byly kopiemi BSA A7 se vším všudy, tedy i s jejími nedostatky. Vylepšená šestsetpadesátka W1 přišla v roce 1965 a nabízela již takovou porci techniky z konstrukčních kanceláří Kawasaki, že ji lze považovat za skutečně první vlastní čtyřdobý stroj značky. Model W650 se jakožto retro objevil v roce 1999. Jeho skutečný objem byl 675 cm3, měl nožní startpáku a karburátory. Pro mnohé skalní jedince to byly detaily, bez kterých se správný retrostroj v žádném případě neobejde. Pro Petra Hošťálka, který v sedle W650 se sajdou absolvoval náročnou cestu do Pekingu a zpět, byla klasická konstrukce W650 především zárukou spolehlivosti a bezporuchovosti, kterou potřeboval, protože během těch 40 000 km cestou necestou by toho měl jistě dost nejeden moderní motor velkých cestovních endur. Neviděl bych to s těmi chybějícími „známkami retra“ tak černobíle. Vstřikování a startér na W800 neuráží, snad jen ty konektory na levé straně mohly být schovány trochu lépe, když už to šlo udělat tak hezky vpravo. Není nutné cpát za každou cenu vstřiky do vykuchaných těl karburátorů, jak to vtipně před pár lety vyřešil Triumph, ale nějaký vkusný deklíček by se za levým válcem W800 možná objevit mohl. Ten malý, který tam konstruktéři dali, vypadá jako přišroubovaný na poslední chvíli. I tak je ale motor W800 velmi kompaktní a vzhledově povedený z obou stran, ovšem z té pravé přeci jen víc. Proč? Ano, díky krásné královské hřídeli, která nejen dobře vypadá, ale taky se pěkně zvukově projevuje. Jestli jste někdy slyšeli zvuk hřídele Jawy 500 OHC a připadal vám poněkud nezdravý, tak tenhle kawácký je v pohodě. Komu se líbila už W650, která se přestala vyrábět v roce 2007, může se radovat. Její mladší sestra je opravdu dost zajímavý objekt k navázání bližšího vztahu.   

Porce retra se vším všudy: Kawasaki W800

Kov, kam se podíváš

Sympatické na W800 je kromě povedeného vzhledu, který se od předchůdkyně W650 v podstatě neliší, hlavně vysoký podíl kovu. Až si poklepete kamkoliv, zní to kovově. Pindy o vyšší váze milovníky této kategorie nemohou rozházet. Motorka je po designové stránce dotažená do sebemenších detailů. Potěší také nastavitelné páčky spojky i brzdy. Ocelové, silně chromované blatníky a doutníkové koncovky výfuků jsou skoro nezbytností této kategorie strojů. Překvapí boční podsedlové plasty, totiž pardon, plechy! Tělo reflektoru je sice plastové, ale zase v barvě stroje. W800 oplývá množstvím kulatých forem, jak se na správnou klasiku sluší. Dobrým příkladem jsou budíky, kde jen malý displej v tachometru připomíná, že jde o stroj z počátku jednadvacátýho století. Nádrž dokonce dostala kolenní opěrky, protože z těchhle motorek se přece nevysedá! Sevři ji nohama a pošli to tam. 

Porce retra se vším všudy: Kawasaki W800

Můžete tahat i se kochat

Dá se předpokládat, že W800 si opravdu pořídí spíš člověk, který se chce v pohodě svézt, výletním tempem brouzdat krajinou a dobře u toho vypadat. V tom případě využije velkého kroutícího momentu a tiše brumlající motor prakticky neuslyší. Kdo to má ovšem rád horké, ten brzy objeví poměrně dlouhou dráhu plynové rukojeti, za kterou když se směle zatáhne, začne se dvouválec projevovat i jinak. Z poklidného broukání je temné dunění, které by se ještě znásobilo použitím vhodných koncovek ve tvaru megafonu. Ty sice v nabídce příslušenství nejsou a s ohledem na emise asi nikdy nebudou, ale café-racer si ze své W800 klidně udělat můžete. Stačí nahradit ploché cestovní dvojsedlo „bobkem“ a na předek posadit kapličku. Celkově W800 dělá dojem podstatně výkonnějšího stroje. Z křižovatky se dá efektně odpálit mimo jiné také díky tomu, že na to mysleli konstruktéři převodovky. Jednička je „raketovým“ startům přizpůsobena. Jakmile začnete motor roztáčet, objevíte velmi brzy jeho neuvěřitelnou pružnost. Ovšem to, že má maximální kroutící moment už ve 2500 otáčkách, neznamená, že dál nemáte točit. Ba naopak, řekl bych, že ono do zblbnutí opakované „nemusíte řadit“ u krouťákových motorů je hloupost. Točte, řaďte a uvidíte, že navzdory nenápadnému projevu motoru je W800 najednou dost ostré brko. Na druhé straně, nemá smysl hnát ručičku otáčkoměru k červenému poli. Nic se tam už totiž neděje, a pokud motoru dáte nažrat plynu do šesti tisíc, než zařadíte dál, bude to zcela stačit. Jízdní pozice je neuvěřitelně uvolněná, pohodlná a přirozená. Jestli vyhledáváte u motocyklů především toto, nemusíte dál hledat, W800 si vás okamžitě získá.

Porce retra se vším všudy: Kawasaki W800

Jak na to

Kdo chce jezdit a vypadat retro, přitom by rád vlastnil zcela nový stroj se zárukou a plným servisem, má díky nové Kawasaki víc než dobrou možnost. Nezapomeňte ale, že jízda před padesáti či šedesáti lety byla tak trochu pořád řehole. Chcete-li ladit se strojem, asi se nespokojíte s otlučenou integrálkou. K pohodlí přispějí mimo jiné kvalitní doplňky, které jízdu na stroji, jako je W800, ještě zpříjemní. Abyste při razantnějším výletním tempu nedopadli tak, jak jsem líčil sebe v úvodu textu, nešetřete na solidním vybavení klasického jezdce. Dobrá otevřená helma v kombinaci se značkovými brýlemi, které vám padnou, to vše doplněno nejlépe koženou maskou přes obličej, vám zážitky z nevšední jízdy na W800 ještě znásobí. Kokosům a retru zdar! 

Porce retra se vším všudy: Kawasaki W800

Hodnocení

+ motor, celkový vzhled, mnoho kovu, nadčasovost

– přitvrdit přední brzdy, změkčit sedlo

Motor

Ten se povedl. Kdyby měli možnost ve své době osedlat W800 ti drsní hoši v křivácích, kterým ze zadní kapsy riflí s ohrnutými nohavicemi čouhal nezbytný hřeben, asi by se divili, jak může vstřikování napomoci dynamice a reakci na plyn. Kombinace starého dobrého a nového a moderního, to je motor W800. Plný krouťák ve 2500 otáčkách ale neznamená, že nesmíte točit dál. Ba naopak, kdo se nebojí za plyn opravdu vzít, toho W800 přesvědčí, že nejde o bajk pro starší vybáté strýce. A bacha, i takoví mívají rádi hodně vostrej rokenrol!

Rám a tlumení

Dvojitý trubkový ocelový rám a zadní teleskopy s odhalenými pružinami na retro jednoduše patří a nikdy jinak. Zadek má nastavitelné předpětí v pěti stupních, předek tvoří pevná a solidně tuhá vidlice o průměru 39 mm bez možnosti štelování. Navzdory klasickému uspořádání je na dobrém povrchu motorka dost stabilní a nekroutí se, ani když ji do zatáček trochu rvete. Rozvlní se v náklonu po přejetí nerovností, ale kdo chce opravdové retro, chce zpravidla i o něco více vzrušující průjezdy.

Brzdy

Jeden přední kotouč o průměru 300 mm stíhá v kombinaci s dvoupístkovým třmenem běžné situace a jízdní režimy bez problémů. Jenže s W800 se dostanete poměrně snadno až na 180 km/h. Podle mě by druhý stejný kotouč motorce vyloženě sedl a na kráse ani stylu neubral. Kdo to občas rád opravdu osolí, ten brzy přijde na to, že předek brzdí razantně a skvěle, ale jen jednou. Podruhé už musíte holt zabrat. Ale levou ruku na srdce a pravou na páčku – kdo by dnes s tímhle bajkem jezdil systémem brzda/plyn? Vzadu pracuje slušně buben 160 mm a spolu s mohutnou decelerací velkého dvouválce lze říct, že by napomádovaní frajeři z padesátých let jistě křičeli nad účinkem brzd tohoto retra hrůzou.

Technická data:

Poměr: 0,22 HP/kg

Motor: R2, 773 ccm, 4T SOHC, i.e.

Vrtání x zdvih: 77 x 83 mm

Výkon: 48 HP (35 kW) @ 6500 ot./min.

Krouticí moment: 60 Nm @ 2500 ot./min

Převodovka/sek. převod: 5stupňová / řetěz

Pneu přední / zadní: 100/90 R19, 130/80 R18

Výška sedla: 790 mm

Objem nádrže: 14 l

Hmotnost: 217 kg

Více informací na www.motoraj.cz

 

 

 

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 3

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Porce retra se vším všudy: Kawasaki W800


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.