Přeposlat Kawasaki Z 1000 SX

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Kawasaki Z 1000 SX

20.07.2012 | Text: Ivan „Scoob“ Bezděk, Foto: Jan Sunek, www.motoraj.cz | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Kawa do toho poslední roky šlape, o tom není pochyb. Z japonský Popelky (aspoň co se velký čtyřky týká) je dnes značka, na jejíž novinky je každý zvědavý a který dokážou konkurenci pořádně zamotat hlavu.

Kawasaki Z 1000 SX

Pro letošek se Kawa vytasila s funglovkou Z 1000 SX. Ono jde vlastně o novinku tak napůl, protože Kawasaki Heavy Industries použila osvědčený recept: vezmi úspěšný naked bike, trochu ho uprav, naplácej na něj kapoty a máš novou motorku. Ono to takhle zní hrozně, jakoby se značka snažila o novinku za každou cenu, ale pravda je samozřejmě jinde a nejde o žádnou z nouze ctnost – spíš je s podivem, že k tomuhle kroku přistoupila Kawasaki až teď (většina ostatních značek začne vyrábět kapotovanou a nahatou verzi zároveň). Ale je to nakonec jedno, hlavně že se stalo.

Jo, jako bych to už slyšel – tohle není žádnej Zed, naked je lepší, ty kapoty tam bejt nemaj… no, jestli takhle uvažujete, ani dál nečtěte, je totiž jasný, že pro vás nic jinýho než naháče neexistuje, takže SX vás fakt nenadchne. Což je ale škoda (vaše), protože tahle mašina má co nabídnout.

V prvý řadě je tu Zedí potenciál, tedy nezanedbatelných 138 koní a pak charakteristika klasický kawasakiho růže… teda, co to kecám, kawasakiho čtyřválce, který s pověstnou hrubostí táhne od středních otáček tak, že pochopíte, proč má značka v názvu to „Heavy“. Kroutící moment , tedy 110 Nm, taky není k zahození. Ale nebudeme předbíhat.

Zed v kombinéze: Kawasaki Z 1000 SX

S úsměvem dravce

Pokud chce člověk objektivně posuzovat vzhled Z 1000 SX, měl by aspoň na chvíli zapomenout, že existuje nějaká nahatá verze. Jo, je to tak, protože design klasickýho Zeda je prostě povedený a těžko mu může něco konkurovat, zvlášť po nedávný inovaci (teda až na koncovky výfuku, mně osobně se víc líbily starý píšťaly. Ovšem pořád jsou ty současný lepší než na modelu 2009, který se fakt nepovedly… udělal jsem vám v tom hokej? To já rád).

Na druhou stranu možná netřeba na Z 1000 zapomínat, protože vzhled 1000 SX z něj tak trochu vychází. Bavíme se samozřejmě o přední části stroje, zadek je identický pro obě varianty. Maska je lehce agresivně skloněná k zemi, a pokud se na SX díváte zepředu, připomíná dravce, stejně jak Zed. Na první pohled jsou znatelný taky náfuky a přední blinkry, u kterých vás okamžitě napadne, že pokud nechcete kupovat nový, neměla by vám motorka upadnout ani ze stojánku – jo, jsou zajímavý, výrazný, ale taky doslova na ráně. Plexištít je stavitelný ve třech stupních, na elektronicky ovládaný seřizování ale můžete zapomenout, kdepak, musíte uvolnit aretační tlačítko a pak hezky mechanicky štelovat… moc to za chybu nepokládám, stejně si každý seřídí plexi jen jednou na hodnotu, která mu vyhovuje, a pokud nemá elektronický seřizování „paměť“ a po každým vypnutí sjede do určitý polohy a už v ní zůstane, skoro mi to přijde kontraproduktivnější než mechanika. Nádrž neboli banda našla inspiraci u supersportů a oproti Z 1000 pojme o 4 litry paliva víc.

Zed v kombinéze: Kawasaki Z 1000 SX

Sedlo se nachází v sympatický výšce 820 mm, čímž je tahle Kawa přístupná široký veřejnosti a hlavně pak i hezčí polovině lidstva, což se bohužel o většině litrových mašin říct nedá. Ona Z 1000 SX vůbec tak trochu klame, vzhledem spíš připomíná šestku a ani v sedle nemáte pocit, že jde o litr. Teda dokud se nerozjedete.

Ergonomie taky překvapí, jezdec sedí poměrně vzpřímeně, jo, stejně jako na naked biku, a ani nohy nemáte v nijak ostrým úhlu – rozdíl proti posazu na Z1000 je asi jeden centimetr, takže nic zásadního. S ovladačema manipulujete intuitivně, přístrojovka, převzatá z šestkový Ninji, je v zorným poli a čitelná, základní údaje na ní nebudete nijak pracně hledat – analogový otáčkoměr vlevo, multifunkční digipanel vpravo, nad ním základní kontrolky. Takže co? Jo, můžeme jet.

Zed v kombinéze: Kawasaki Z 1000 SX

Styl a praktičnost

Po nastartování se ozve celkem příjemný zvuk a nemusíte sundavat helmu pro kontrolu, jestli motor vůbec vrčí. Na volnoběh mašina trochu vibruje, což ovšem zmizí po zařazení kvaltu a přidání plynu.

Řazení je přesný, tichý a prostý falešných neutrálů… jojo, když si vzpomenu na převodovky starých Kaw, kde aby člověk řadil málem pomocí kladiva a stejně tak to i znělo…

Ovladatelnost nemá chybu a až se skoro nechce věřit, že motorka váží skoro 230 kilo, fakt to není znát a díky tomu snadno projíždím mezi auty – limitujícím bodem jsou pouze zrcátka, mimochodem zcela funkční zrcátka.

Zed v kombinéze: Kawasaki Z 1000 SX

Je samozřejmý, že s touhle motorkou se bude cestovat (nakonec od toho vznikla, že), takže pro začátek volím delší trasu po dálnici. A tady je zákonitě znát rozdíl mezi Z 1000 a Z 1000 SX. Jak kapoty, tak složitě tvarovaný plexi mi umožní jet konstantní rychlostí 180 km/hod., o čemž by se mi u naháče mohlo leda zdát. A ani není potřeba nijak zalehávat, jen se trochu přikrčím – ostatně, ono zalehnout pořádně nejde, v okamžiku, kdy se posunu dozadu a chci se na motorku složit, mám nohy skoro do pravýho úhlu, takže nic příjemnýho ve vyšší rychlosti. Jo, samozřejmě že Zed taky umí jet takhle rychle, ale asi bych to dlouhodobě nevydržel já. Není to výtka, u naked se s tímhle musí prostě počítat. Zkouším maximálku a dostávám se na 260 kilometrů v hodině, bohužel počasí mi moc nepřeje (6 stupňů a sychravo), takže se vyhýbám situacím, kdy bych musel nějak složitě manévrovat nebo prudce brzdit – odhaduju ale, že by SX šla ještě o nějakých dvacet kilometrů v hodině výš. Ale i těch dvě stě šede je slušných. Z 1000 SX tedy jako cestovní stroj obstojí a mám jen jednu výtku – zhruba v šesti a půl tisících otáčkách, což odpovídá rychlosti cca 160 km/hod., se objeví vibrace, především v levý stupně. Není to nic tragickýho, ale ani příjemnýho a trvá to tak do 6 700 otáček. Jistě, dá se namítat, že byste se ani na dálnici na tuhle rychlost dostat neměli, ale jsou i jiný dálnice než ty naše, že.

Zed v kombinéze: Kawasaki Z 1000 SX

Po dvou stovkách dálničních kiláků je čas zvolnit a zkusit nějakou okresku. I tady to jde bez problémů, SX pobere i neutěšený povrch našich silnic a nedá se mu vlastně nic vytknout. Pokud byste to pokládali za nutný, můžete si podvozek kompletně seřídit, přední 41 mm vidlice je plně stavitelná, zadní centrál to samý. Brzdy pracují dobře (no bodejť by radiální čtyřpístky pracovaly špatně) a zastaví stroj spolehlivě. Zároveň mi dochází, že za sebou mám přes tři stovky kilometrů a nic mě nebolí. Sedlo je pohodlný, jízdní pozice taky, takže nic nebrání tomu, abyste vyrazili někam na dlouhou dovolenou. A řekl bych, že pokud s sebou vezmete spolujezdce, ani on si nebude stěžovat, místa je tu pro něj dost. Při návratu z vyjížďky pak zjišťuju, že ani noční dojezdy nebudou tristní, světla krájí tmu jako nůž máslo a nemám pocit trpaslíčka s lucerničkou, škobrtajícího temným lesem.

O Z 1000 SX se nedá říct, že by byla i přes hodně dobrou ovladatelnost nějak výrazně hravá a je zajímavý, že tady chybí chuligánský projev Z 1000 – přitom technika je stejná… ale SX vám každým ujetým kilometrem říká, k čemu je určená. Tady nebudete odjíždět z křižovatky po zadním a dojíždět po předním. Samozřejmě že by to SX zvládla, ale nějak se to k ní prostě nehodí. Ovšem to je asi jediný, na co bych ji nepoužíval. Výrobce označuje Z 1000 SX jako stylový i praktický motocykl – a to je přesně to, čím tahle motorka je.

Zed v kombinéze: Kawasaki Z 1000 SX

Pokud bych tedy měl mezi verzí SX a naked volit já, vybral bych SX. Proč? Protože ročně najezdím desetitisíce kilometrů a je pro mě důležitý, abych je mohl jezdit rychle a nebyl omezován tím, že na mě fouká jak na Milešovce při orkánu Kyrill. A díky tomu bych SX odpustil i určitou usedlost – tedy usedlost v porovnání se Zedem. Ale to je můj pohled, spousta lidí naopak sáhne po klasice Z1000. V každým případě si teď, díky Z 1000 SX, můžeme vybrat všichni.

P. S. Pro ultimativní cestovatele je nabízena verze Tourer, která se od základní liší dvěma pětatřicetilitrovými kufry v barvě stroje – zaplatíte za ni o 17 000,- Kč víc. Sportovněji založení jedinci zas mohou osadit svůj stroj příplatkovými Akrapy.

Zed v kombinéze: Kawasaki Z 1000 SX

Motor

Agregát vychází z naked biku Z 1000. Teda takhle, vychází… on je úplně stejný čili řadový čtyřválec o objemu 1 043 ccm s výkonem 138 koní a krouťákem 110 Nm. Průběh výkonu je plynulý, nikde jsem neobjevil žádnou díru, jen v šesti a půl tisících otáčkách se dostaví vibrace do levý stupačky. Zátah je slušný, převodovka dobře odstupňovaná, řazení přesný.

Airbox je umístěn těsně nad motorem, takže by mohl být nasávaný vzduch ohříván – proto je použit systém Cool Air, který tomu zabraňuje. Část rámu je využita k vedení čerstvého vzduchu nasávaného po bocích stroje, takže se minimalizují ztráty výkonu v důsledku nasávaného teplého vzduchu.

Brzdy

Na předku najdeme 300mm „vykousané“ kotouče a čtyřpístkové, radiálně montované třmeny. Radiální brzdová pumpa pak zajišťuje jedinečnou citlivost a kontrolu brzd. Zadní brzda – 250mm kotouč a plovoucí jednopístkový třmen. Na přání mohou být brzdy vybaveny protiblokovacím systémem ABS.

Zed v kombinéze: Kawasaki Z 1000 SX

Tlumení

Plně nastavitelná přední vidlice USD o průměru 41 mm nabízí jak možnosti sportovního, tak cestovního nastavení. Zavěšení zadního kola je tvořeno tlumičem a jeho progresivním přepákováním umístěným až nad kyvnou vidlicí. Díky tomuto uložení není tlumič ovlivňován teplem od výfukových koncovek a výrazně přispívá k centralizování hmotnosti. Vodorovně umístěný tlumič nepotřebuje vyrovnávací nádobku.

Hodnocení:

+ výkon

+ jízdní vlastnosti

+ pohodlí

- vibrace

 

poměr: 0,60 HP/kg

motor: R4, 1043 ccm, 4V DOHC i.e.

vrtání x zdvih: 77 x 56 mm

výkon: 138 HP (101,5 kW) @ 9 600 ot./min

kr. moment: 110 Nm @ 7 800 ot./min

převodovka / sek. převod: šestistupňová / řetěz

výška sedla: 820 mm

maximální rychlost: >260 km/h

pohotovostní hmotnost: 228 kg (231 kg s ABS)

objem nádrže: 19 l

pneu přední / zadní: 120/70 ZR 17 / 190/50 ZR 17

prům. spotřeba v testu: 6,5 l / 100 km

cena: 309.900 Kč (329.900 Kč s ABS) vč. DPH

 

Více informací na www.motoraj.cz

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Kawasaki Z 1000 SX


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.