Přeposlat Heavy Metal: Triumph Speed Triple 1050

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Heavy Metal: Triumph Speed Triple 1050

17.07.2012 | www.motoraj.cz | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Koukám na stroj otáčející se na výstavním kolotoči a říkám si, jo, ty to hochu budeš mít těžký… to zas bude od virtuálů keců, jak jsi měl zůstat sto let stejnej, jak seš teď hnusnej, jak by si tě nikdy nekoupili… A najednou se mi zdá, jako by mi v hlavě zaznělo tiše hlasem Roba Halforda: „No a co… punk je mrtvej – je tu heavy metal!“

Heavy Metal: Triumph Speed Triple 1050

A taky že jo (já si snad pořídím věštírnu a konečně začnu vydělávat balíky prachů) – sotva se objevily první fotky omlazenýho Speed Triple, už to začalo: kulatý světla mu slušely víc, teď vypadá jako tuctovej japonec, už to není ono atd. atd. bla bla bla. Tyhle věčný kritici by snad byli nejradši, kdyby se vývoj zastavil někde v šedesátých letech, a nejlíp, aby všechny stroje vypadaly stejně (i když asi ne, to by zase nadávali na tohle). A to všechno bez toho, aby se na kritizovaným stroji aspoň kousek svezli… prostě virtuální znalci, z nichž mnohý ani vlastní motorku nemá a sedlá pouze klávesnici – ale přesně ví, co si NIKDY nekoupí (osobně si myslím, že si tedy nekoupí nikdy žádnou mašinu, protože všechny jsou vlastně špatný).

A zrovna v případě novýho Spída je tohle velká škoda, protože tady nejde jen o facelift, liposukci a plastiku očí, tohle je něco zcela novýho. A rovnou řeknu, že hodně dobrýho.

Heavy Metal: Triumph Speed Triple 1050

Po návštěvě kosmeťáku

Na první pohled je jasný, že jde o Triumph, a ani nemusíte počítat válce – ten rám je prostě unikátní, a přestože se od staršího modelu liší, stejnýho otce nezapře. Jiná je celá silueta, banda u novinky je vyšší a kratší, sedlo naopak delší a o 5 milimetrů níž. Delší je i kyvka (mimochodem, přesto je o kilo lehčí). Nová je přístrojovka, z který odečtete kdeco – stav paliva, teplotu, čas, jsou zde tripmastery, laptimer, diody upozorňující, kdy řadit… čili žádná chudá příbuzná, hračičkové se s ní vyřádí doaleluja. No a samozřejmě světla. Já teda naprosto kacířsky prohlašuju, že mně se ty nový líbí víc, ale zároveň uznávám, že tohle je subjektivní záležitost.

Dalších změn, který až tak vidět nejsou, je taky hafo: nová pozice motoru, akumulátor za hlavou řízení, lehčí zadní kolo (–1 kg) s jiným rozměrem zadní pneumatiky, tenčí brzdový kotouče, jiný odpružení zadního kola… to jsou asi ty hlavní. Teda vlastně ne, ještě tu máme motor s vyšším výkonem a krouťákem, větší vzduchový filtr a jiný výfuk.

Takže sami vidíte, že i kdyby fabrika zachovala původní koncepci světel, stejně by bylo znát, že jde o nový stroj. Tak se mu mrknem na zoubek.

Heavy Metal: Triumph Speed Triple 1050

Horský okruh

Testování mám domluvený s Pepou Sršněm – asi víte, o koho jde, kdo ho nezná, měl by se zastydět: Pepa je jedním z našich nejlepších stuntriderů, na motorce dokáže dělat divy a hlavně má právě staršího Speed Tripla, takže kdo jiný by to měl posoudit než právě on. Dělám se Sršněm rád, on je magor, já rozumnej, takže se navzájem doplňujeme.

Ráno teda startuju červenou bestii a řítím se ke Klatovům, kde má Sršeň hnízdo a svůj „soukromej“ testovací okruh s kvalitním povrchem. Den je jak malovanej, dáme kafe, cigáro, pokecáme krátce o životě (o životě = o ženskejch, pozn. překl.), vezmem mašiny a jdeme na to.

Sršeň: Design novýho Tripla se po letech minimálních změn posunul trošku jiným směrem, někomu sedí, někomu ne. Dvě kulatý světla, který byly po desetiletí jasným poznávacím znamením chuligána z ostrovů, nahradily hranatý, přibylo pár plastů, zadní kolo šestipalcový na gumu o rozměru 190/55/17 namísto původní 180/55/17, pár koníků navíc a sportovněji naladěnej podvozek, mašina je obutá do Metzelerů Sporttec M3 – super volba.

Hned po nasednutí je znát, že je v porovnání se starým modelem všechno jinak. Nesedíš na motorce ale v motorce, nádrž je pocitově objemnější, řídítka širší a nižší, ergonomie posunula těžiště víc k přednímu kolu. Stupačky jsou poměrně vysoko a umožňujou hodně velkou volnost náklonu v zatáčkách, k čemuž tě bude motorka nutit každou zatáčku. Po nastartování je i přes všechny euronormy slyšet krásnej chraplák tříválce, jednička padne bez sebemenšího náznaku křupnutí, známýho u starších modelů, plyn je až neskutečně jemnej a po ujetí pár kilometrů se směju do helmy. Všechno funguje, jak má, motor krásně táhne už od 2 500 ot./min., po razantnějším přidání plynu letí ještě na dvojku přední kolo do luftu, budíky jsou přehledný a modrý led diody tě včas upozorní, kdy řadit o kvalt vejš. Krouťáku má kdykoliv na rozdávání, vážně táhne jako šestiválcový diesely, co poháněj velký káry.

Jo, všechno jinak. Kdybych to měl k něčemu přirovnat, teda tu proměnu, tak naposled to bylo starý verzus nový Tuono. A zrovna tak tady, starý Speed je takový válečný kladivo, nový je uhlazenější. Ale neberte to tak, že je buď ten starší nevyrovnaný, nebo ten nový vyměklost, ne, tyhle motorky jsou každá jiná, ale obě sakra dobrý. Jestliže jsme v jednom testu přirovnávali starší Speed Triple k punku, tak ten nový je heavy metal, Sex Pistols verzus Judas Priest, číro a sichrhajcka v rypáku verzus kožená bunda a ocelový nýty. Na starším modelu víte pokaždý zcela jasně, že jste právě změnili kvalt, převodovka je hrubší a dává o sobě vědět, u novýho se na ní evidentně zamakalo, jako by měla sametový rukavičky.

O tříválci se říká, že spojuje kladný vlastnosti dvouválce a čtyřválce, a taky to tak je, třívál táhne odspodu a zároveň ve vyšších točkách nechcípne. Je třeba si na něj trochu zvyknout, teda spíš zvyknout si na to, čemu se ohleduplně říká „charakteristická zvuková kulisa“, protože o vyrovnaný vysavačový projev čtyřválce fakt nejde, motor si pochrochtává, občas jako by se zakuckal – ale maká precizně.

Sršeň: Podvozek odvádí svou práci na jedničku, při rychlý jízdě na horších silnicích se mi ani jednou v rukou nezavrtěly řídítka, a to i bez tlumiče řízení. Rychlý zatáčky projíždí s absolutní lehkostí, do utažených vlásenek nebo vracáků padne úplně sama, ale při výjezdech to chce s plynem hodně opatrně, velkej kroutící moment skoro od volnoběhu je sakra znát, skoro z každýho vinglu je za zadním kolem čára.

Heavy Metal: Triumph Speed Triple 1050

Ta absence tlumiče řízení mě překvapila, zrovna tak miniaturní závažíčka na koncích řídítek, čekal bych větší. Ale funguje to i tak, tlumič řízení by byl asi třeba při jízdě na okruhu, ale dost dobře možná ani tam ne, za celý testování se ani mně nestalo, že by se mi mašina rozklepala. Podvozek se dá plně seřídit, ale ani Pepa, ani já jsme neměli potřebu se pouštět do nějakých experimentů. Na běžný ježdění (to běžný si dejte do uvozovek, protože Sršeň vážně nejezdí až tak úplně „běžně“) bude, hádám, každýmu stačit tovární setup, který dovolí prolítnout vinglem stylem dravce a zároveň pobere neradostný, truchlivý stav našich silnic.

Sršeň: Je to hodně univerzální hračka, můžeš ject kochačku nebo hodně na fest zatahat, motorka poslouchá na slovo. Umím si představit strávit s ní dva dny na okruhu, pak se sbalit a vyrazit k moři – žádnej problém, a to se počítá!

Ceny náhradních dílů, doplňků, servis – to všechno je za srovnatelný ceny s konkurencí a za svoje investovaný peníze dostaneš motorku, která nenechá nikoho chladným, a dost často se přistihneš, jak se během projížďky spontánně směješ do helmy – a o tom to je!

Cestou domů jsem najel na dálnici a zkoušel, jakou maximálkou jsem schopný jet. Speed udělá skoro 240 km/ hod., ovšem cestovní rychlost je samozřejmě nižší, nicméně v pohodě 160, 170 kiláků za hodinu udržíte bez toho, abyste se obávali, že vám ulítne nejdřív helma a hned pak květák. Na naháče hodně slušná hodnota, podíl na tom samozřejmě má štítek, kterým byla testovačka vybavená (takže doporučuju dokoupit). Pepa má pravdu, tohle je – i když bych to nepředpokládal – univerzál, se kterým budete celý den drtit dálnici a ráno vyrazíte do alpských průsmyků… a garantuju vám, že budete adrenalin vylejvat kýblem.

Triumphu se povedlo udržet vysokou laťku, ba co víc, tady se ona pomyslná laťka ještě zvýšila. Nový Speed Triple, podle mýho názoru, osloví víc jezdců než ten starší díky svý vstřícnosti, ovšem zůstal mu charakter něčeho jedinečnýho. Charakter, který ho nestaví pouze po bok podobných strojů, podobných si jako vejce vejci, tady prostě od začátku víte, s čím máte tu čest – tohle je anglán se vším všudy. A nedejte na kecy, že už to není ono – naopak, pokud budete mít možnost, svezte se, zklamaný určitě nebudete.

A proč byste taky měli být, je přece každýmu jasný, že… Heavy Metal Forever!

Heavy Metal: Triumph Speed Triple 1050

Motor

Tříválec o objemu 1050 ccm, s výkonem 135 koní a krouťákem 111 Nm. To vše na hmotnost 214 kg, kterou pocítíte akorát při zvedání motorky ze stojánku. Když už jedete, máte pocit, že neváží snad ani 200 kilo. Motor táhne od dvou a půl tisíce a nemusíte se bát, že byste nějak přehnaně opotřebovali řadičku, je až s podivem, kolik toho skousne. To pravý ořechový začíná ale kolem šesti tisíc, z výfuků se ozve řev vydrážděnýho leoparda a vy budete mít pocit, že jste se strojem jedno tělo, jedna duše.

Heavy Metal: Triumph Speed Triple 1050

Podvozek, brzdy

Rám je přepracovaný, podvozek sportovnější (tlumení Showa je plně stavitelný). A ta jednoramenná kyvka, mňam… Oproti staršímu modelu máte dojem, že motorku snad ani neřídíte, že zatáčky vybírá sama… jo, odpovídajícím termínem je asi lehkost, připadalo mi, že jedu na horským kole. Na hodně rychlým horským kole. Přední brzdy dostala na starosti značka Brembo, takže je jasný, že nepůjde o nějaký chudozubky. Vepředu dva kotouče o průměru 320 mm a radiální čtyřpístky, vzadu kotouč 220 mm a dvoupístky od Nissinu. Brzdí to? Si pište…

P. S. Jo, a máte možnost si připlatit za ABS

Heavy Metal: Triumph Speed Triple 1050

Přístrojovka

I tady se inovovalo, až se z konstruktérů kouřilo. Vpravo analogový otáčkoměr a v něm vetknutý kontrolky (na jeho horním okraji pak řada led diod, signalizujících, kdy řadit – lze samozřejmě nastavit podle svých potřeb). Vlevo digipanýlek s dalšími informacemi, tedy o stavu paliva a teplotě chladicí kapaliny, o ujetých kilometrech, o tom, jak rychle jste zajeli na okruhu kolo, kolik je zrovna hodin, kolik máte průměrnou nebo aktuální spotřebu… teda motorka, ne vy, to je snad jasný. Ovládání sice ještě není na řídítkách (k tomu v Anglii ještě nedospěli), ale ovládací čudly jsou dostatečně velký a přístupný, abyste si mohli hrát i za jízdy.

Heavy Metal: Triumph Speed Triple 1050

Hodnocení:

+ motor

+ super ovladatelnost

+ univerzálnost

- nepovedlo se nic najít

Výkonový poměr: 0,63 HP/kg

motor: R3, 1050 ccm, 4V DOHC i.e.

vrtání x zdvih: 79 x 71,4 mm

výkon: 135 HP (99 kW) @ 9 400 ot./min

kr. moment: 111 Nm @ 7 750 ot./min

převodovka / sek. převod: šestistupňová / řetěz

výška sedla: 825 mm

maximální rychlost: 240 km/h

pohotovostní hmotnost: 214 kg

objem nádrže: 17,5 l

pneu přední / zadní: 120/70 ZR 17 / 190/55 ZR 17

prům. spotřeba v testu: 7 l / 100 km

 

Více informací na www.motoraj.cz

 

 

 

 

 

 

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Heavy Metal: Triumph Speed Triple 1050


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.