Přeposlat CBR1000RR, CBR600RR s elektronickým ABS

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

CBR1000RR, CBR600RR s elektronickým ABS

07.01.2009 | Tisková zpráva - Honda | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

První testování motocyklů CBR600RR a CBR1000RR Fireblade s elektronicky řízeným „kombinovaným brzdovým systémem s ABS“ pro supersportovní motocykly

První testování motocyklů CBR600RR a CBR1000RR Fireblade s elektronicky řízeným „kombinovaným brzdovým systémem s ABS“ pro supersportovní motocykly Qatar, okruh Losail, 19 a 20. prosinec 2008 Text: Petr Hubáček Foto: Honda Dominantní postavení nejlepšího supersportu všech dob, CBR600RR, již není nutné více vyzdvihovat. Letošní 7. vítězství v Mistrovství světa supersportů mluví za své. Také litrový král CBR1000RR Fireblade ukázal své zuby a doslova rozmetal konkurenční stroje v osmihodinovém závodu v japonské Suzuce, kde dal jasně najevo, kdo patří na stupně vítězů. Oba motocykly kráčejí cestou úspěchů a to prakticky již od svého zrození. Příznivci RR stylu si však často kladou základní otázky, čím nás může kategorie supersport ještě překvapit? Co se dá ještě vylepšit? Kolik kilogramů se dá ještě ubrat. Kam až sahají možnosti vylepšování elektroniky? Otázky, na které teprve čas a nezadržitelný vývoj dokáží nalézt odpověď. Jedním z revolučních kroků, se kterým Honda vyráží do nadcházející sezony je první, elektronicky řízený „kombinovaný brzdový systém s ABS“ (C-ABS = Combined ABS ), určený pro supersportovní motocykly, který v příštím roce nalezneme na modelech CBR600RR a CBR1000RR Fireblade. Základní výhoda systému ABS, kterou je zabránění zablokování kol, a hlavní přínos CBS, spočívající ve snazší ovladatelnosti a vyšší stabilitě, jsou již dobře známy. U tohoto nového systému jsou uvedené vlastnosti rozšířeny o speciální prvky určené pro supersportovní motocykly. Vzhledem ke krátkému rozvoru kol mají sportovní motocykly tendenci "stavět se na přední kolo". Nový pokročilý kombinovaný brzdový systém s elektronickým řízením tento jev eliminuje, čímž je zajištěna vynikající stabilita a ovladatelnost, především však vynikající zpomalení. Spojení slov “ABS” a „superport“ může být pro celou řadu příznivců ostré jízdy neslučitelnou záležitostí, nicméně po prvním testu šestky a litru v Arabských Emirátech můžeme říci, že opak je pravdou. Jaký je tedy rozdíl mezi běžným systémem ABS a elektronicky řízeným „kombinovaným brzdovým systémem s ABS? “ Standardní ABS pracuje na bázi hydrauliky, zatímco u nového systému je vše řízeno elektronicky – elektronika rozhoduje o všem – o tom kdy a jak se aktivuje ABS. Tlakové ventily, které v případě potřeby uvolní tlak, vyvíjený na brzdové obložení, nejsou u nového systému ovládány hydraulicky, ale přes elektronickou řídící jednotku, která vyhodnocuje a analyzuje veškerá data v související s jízdou a aktivací brzdového systému. Výsledkem je nejen výraznější brzdný účinek, ale díky elektronickému řešení zde také odpadá celá řada nyní již zbytečných komponentů. Den první – test na polygonu - Losail Po úvodní prezentaci a technickém brífinku se skupinka českých a slovenských novinářů nachází na polygonu, která je součástí okruhu Losail a kde proběhne první část testu. K dispozici je šest nablýskaných žihadel ve verzi C-ABS – 3x CBR600RR v červeno-bílé barvě a 3 x CBR1000RR v osvědčeném Repsolu. Vedoucí instruktor odpovídá na poslední otázky a poté vyráží v sedle šestkového superportu napříč polygonem. Těsně v jeho závěsu se drží naši novináři, kteří pečlivě sledují každý jeho pohyb a následují instruktorova příkladu. Nejprve je tedy systém C-ABS testován v podání CBR600RR a to trojím způsobem – na suchu, na písčitém povrchu a na vodě. Každý z jezdců se na pokyn instruktora odpojí od skupinky a vyráží na jednotlivé etapy testu. A výsledek? 1. Suchý povrch – v prvním kole jde každý z jezdců jen zlehka po brzdách, je zde znát počáteční nedůvěra, seznamování se s motocyklem a bedlivé sledování sebemenšího podklouznutí kol. V druhém kole je ale již vše jinak a po rozjezdu jednotliví jezdci berou za přední i zadní brzdu plnou silou, nicméně šestka drží jako přibitá. Není zde znát sebemenší dávka nestability a jak později potvrzují jezdci, není cítit jakákoli zpětná odezva v brzdové páčce, jak to známe z motocyklů vybavených standardním systémem ABS. 2. Písečný povrch (simulace štěrku na silnici) Kdo by to neznal, ostrý průlet zatáčkou, narovnat motocykl a ejhle – na silnici se nachází několik kilogramů štěrku, kterou tu silničáři zanechali jako provizorní záplatu po zimě. Ani tahle situace se však nemusí vymykat jezdcově kontrole, a my jsme se o tom mohli přesvědčit na vlastní oči. Po prvních zkušebních jízdách i v tomto případě berou jezdci za brzdy jako o život a elektronický systém funguje na jedničku. Jezdci zkouší brzdit nejen oběma brzdami, ale také střídavě – jen přední či jen zadní brzdou. Nový systém dovolí zabrzdit pouze jedno z kol a to až do úplného zablokování kola. Poté, pokud již není možné kolem pootočit dojde v kontrolní jednotce k vyhodnocení dat a elektronická jednotka umožní lehké přibrzdění kola, které právě není blokováno brzdou. Výsledkem je jízdní stabilita a motocykl nepodklouzne. Tedy i na písčitém povrchu se nový systém osvědčil a motocykl i za extremních situací udržel plynulou jízdní dráhu. 3. Jízda na vodě Jednou z nejčastějších chyb, díky které jezdci havarují, je neopatrné brzdění na mokrém povrchu. Pokud není motocykl vybaven systémem ABS, stačí někdy jediné zavadění o brzdovou páčku či špatné odhadnutí brzdné síly a je zle – kolo na vodě podklouzne a jezdec již prakticky ztrácí kontrolu nad motocyklem. Díky elektronickému ABS systému však na tuto starost můžete klidně zapomenout. Pokud máte motocykl v rovině, můžete brzdit, co hrdlo ráčí bez jakékoli známky nestability či podklouznutí. Jezdec za jezdcem zkouší zabrzdit na mokrém povrchu. Šestky však drží jako by byly k mokrému asfaltu přikovány. Po pečlivém prověření CBR600RR přichází na řadu větší sourozenec, CBR1000RR Fireblade. Test probíhá stejným způsobem jako u CBR600RR – zkouška brzd na suchu, písku a vodě.Rozjet a naplno vzít za brzdy. Písek, voda, suchý povrch, Blade si drží svou stopu bez sebemenšího podklouznutí či jakékoli známky nestability. Den druhý – test C-ABS u CBR600RR a CBR1000RR Fireblade na okruhu Losail Nejlepším způsobem jak prověřit elektronický brzdový systém obou motocyklů je zkouška v prostředí, které jim svědčí nejlépe – na okruhu. Okruh Losail je pověstný svou dlouhou cílovou rovinou, kde lze šestistovku i litr dostat do rychlostních hodnot o kterých si může člověk na celé řadě okruhů jen snít. O to potřebnější jsou brzdy v první ostré zatáčce, která se nemilosrdně láme v ostrý pravý úhel. Testovací harmonogram je rozdělen následovně – první jízda proběhne na CBR600RR bez elektronického ABS a poté budou následovat jízdy s motocyklem, který je systémem C-ABS vybaven. V odpoledních hodinách proběhne stejný test na Fireblade – nejprve bez systému C-ABS, později na motocyklu, který je tímto systémem vybaven. Každý ze zástupců motocyklových periodik má tak jedinečnou možnost posoudit rozdíl a vyzkoušet brzdy a brzdný účinek v obou alternativách. Jezdí se prakticky celý den, šestistovky jsou vystřídány litry, u kterých jezdci dosahují na konci cílovky rychlostí, překračujících 280 km/h. V jednotlivých pauzách mezi jízdami následuje debata a jezdci diskutují využitelnost systému C-ABS na okruhu. Nejeden z jezdců přiznává, že v místech kde je vyžadována vysoká intenzita brzdění, si díky C-ABS dovolil brzdit více, než v případě standardní verze, a tím v celé řadě případů dosáhl i celkově lépe zajetého kola. Pro koho je tedy systém C-ABS určen? Především pro ty jezdce, kteří si rádi užívají nejen adrenalinu na okruhu, ale také se rádi svezou na běžné silnici. Systém C-ABS se dokáže hravě vypořádat s každodenními nástrahami, které na nás mohou čekat prakticky za každou zatáčkou – nenadálou překážkou, která vyžaduje rychlé a intenzivní brzdění, mokrým či nekvalitním povrchem nebo tím, co je pro každého příznivce jedné stopy opravdovou noční můrou – nenadálou porcí stěrku. Pokud je tedy vaší volbou ostrý silniční motocykl a nechcete se ochudit o řádnou porci adrenalinu nejen na závodním okruhu, ale také v běžném provozu, nabízí se Vám nyní ideální volba motocyklu. A je to právě Honda, největší motocyklový výrobce na světě, která Vám jako první přináší možnost využití silničního motocyklu za všech podmínek a umožnit tak jedinečný požitek z jízdy a zábavu.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku CBR1000RR, CBR600RR s elektronickým ABS


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.